Overslaan en naar de inhoud gaan

Neelie Kroes: 'Europa moet Silicon Valley niet kopiëren'

Om overeind te blijven in de concurrentie met het Verre Oosten en de VS, moet Europa risico’s durven nemen. Dat zegt Neelie Kroes deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse eurocommissaris met een lange staat van dienst is bezig aan haar laatste termijn. Op haar periode in Brussel kijkt ze met tevredenheid terug. Tegelijk waarschuwt ze dat Europa niet achterover kan leunen. Er blijft ruimte voor verbetering. De belangrijkste verandering die ze graag wil zien, is een verandering in mentaliteit.’ Als ik één wens mag doen, dan is het een mindset-verandering op een aantal fronten.&;

related partner content for mobile comes here

Waar we in Europa een faillissement zien als een mislukking, kijken ze daar in de VS heel anders tegenaan. Daar zien ze een faillissement vooral als een leerzame ervaring. In Europa zouden we meer van die mentaliteit mogen hebben, vindt Kroes. ‘Er zijn nu zo veel mogelijkheden met de digitale ontwikkeling. Je moet niet achter de wagen aan blijven lopen, maar de kansen pakken.’

Overigens doet Europa het helemaal niet slecht, ook niet in vergelijking met de digitale successen uit de VS. De aanhoudende roep om een Europese versie van Silicon Valley te creëren, roept zelfs de nodige irritatie op bij de bewindsvrouw. &;Mijn stelling was steeds: we moeten niet proberen te kopiëren, maar datgene wat zich hier aan het ontwikkelen is de kansen geven.&;

Rovio Entertainment, Skype, Spotify en Tuenti zijn voorbeelden van startups die zich wat Kroes betreft kunnen meten met Amerikaanse partijen. ‘Zo&;n Rovio is heel groot, dat weten we alleen niet allemaal. Skype is gekocht omdat ze zo interessant waren en zo zijn er tal van interessante ontwikkelingen hier. In de app-industrie verslaan wij de Verenigde Staten. Daar liggen enorme kansen om banen te scheppen.’

Een zorg is de privacy van de internetgebruiker. Om partijen als Facebook te kunnen aanpakken, is strengere regelgeving nodig, aldus Kroes. Los daarvan vindt ze dat de consument hier ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. Een opt-in regeling wijst ze om die reden dan ook af. In het interview spreekt ze zich uit voor een opt-out, zoals ook in de nieuwe Data Protection Regulation is opgenomen.

In de aanloop naar de Europese verkiezingen inventariseerden we de wensen van de belangrijkste brancheverenigingen die voor marketing- en communicatie actief zijn in de digitale markt. In krijgt Neelie Kroes de nodige lof toegezwaaid voor wat ze in Brussel heeft gerealiseerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in