Overslaan en naar de inhoud gaan

'Eén Europees loket voor e-commerce beleid'

Privacy-wetgeving en een ‘level playing field’. En wat de webwinkeliers betreft graag meer zichtbare coördinatie bij het opstellen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zijn de belangrijkste wensen van het digitale bedrijfsleven bij de Europese verkiezingen.

related partner content for mobile comes here

In aanloop naar de Europese verkiezingen, komen de werkgevers van VNO-NCW, MKB Nederland en de landbouworganisatie LTO met een . In spotjes wijzen ze op de economische voordelen van Europa. Deze pro-Europacampagne is nodig omdat dit geluid veel te weinig is te horen. Want dat is hard nodig, vinden ze. Voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW zegt dat sommige partijen het lastig vinden pro-Europa te zijn in deze tijd.

Wat vindt het digitale bedrijfsleven? Een overzicht van de standpunten van de belangrijkste brancheverenigingen in de digitale markt

 

Diana Janssen, directeur DDMA

‘Als ik de discussies lees en hoor die worden gevoerd over Europa, dan stel ik vast dat veel mensen niet door hebben hoe belangrijk Europa voor ons is. Wij redeneren sterk vanuit Nederland, terwijl het bedrijfsleven steeds vaker grensoverschrijdend is. Ga dus stemmen! Nee, een stemadvies ga ik niet uitbrengen. Maar in z’n algemeenheid zou ik zeggen: pro-Europa. Wat wij in onze Europese lobby benadrukken, is het belang van een level playing field. Voor het bedrijfsleven is dit belangrijk, omdat je wilt dat voor jou dezelfde regels gelden als voor je internationale concurrenten. En omdat het voor een organisatie kostbaar en tijdrovend is als je je in elk land aan andere regels dient te houden.

Voor DDMA is in dit verband de privacydiscussie actueel, onder meer vanwege de Europese Privacy Verordening. Die is recent van reacties voorzien en goedgekeurd door het Europees Parlement (EP). Volgende stap is dat het EP met de Europese Commissie en de vakministers van de nationale staten hierover in overleg gaat. Daaruit komt dan privacy wetgeving voort die voor alle EU landen gelijk zal zijn. Het level playing field, inderdaad. Dus ja, dat aspect daar zijn we blij mee.&;

 

Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland

&;Kijkend naar de onderwerpen die de digitale agenda bepalen, - telecom, internet, privacy,  tot en met het domein van innovatie – dan stel ik vast dat dit dossiers zijn die sterk gaan over het afstemmen van regels en gedrag. Neelie Kroes heeft op dit gebied prachtige dingen gedaan. Echt heel goed. Maar het is helder dat er nog veel staat te gebeuren. Vanuit die optiek is Europa enorm belangrijk. We kunnen moeilijk volhouden dat we op een eiland wonen. In tegendeel: we moeten Europa omarmen. Als Nederland een eenzame koers gaat varen op dossiers die de digitale ontwikkeling op het gebied van marketingcommunicatie raken,  zie je dat er ongelukken gebeuren. Zie in dit verband de implementatie van de cookierichtlijn.’

 

Paul Manuel, voorzitter PIBN

‘Het is goed om te zien dat onderwerpen als netneutraliteit, privacy en open internet hoger op de Europese agenda zijn gekomen. Het geeft aan dat steeds beter wordt beseft hoe belangrijk het internet is binnen de infrastructuur van Europa. De internetbureaus onderschrijven het belang van open internet voor sociale én economische vooruitgang. Partijen als D66, PvdA en GroenLinks hebben de afgelopen periode laten zien dat zij steeds meer aandacht besteden aan de digitale agenda, maar het is voor ons belangrijk dat nog meer mensen en partijen deze onderwerpen opnemen binnen hun verkiezingsprogramma.’

 

Martijn Hos, manager beleid en belangen Thuiswinkel.org

‘In de aanloop naar de Europese parlementsverkiezingen in mei 2014 en de benoeming van een nieuwe Europese Commissie in november, hebben we met e-commerce Europe een priority paper samengesteld met beleidsprioriteiten waar het in Europa voor wat betreft de e-commerce sector naar toe zou moeten gaan. Ecommerce Europe is een belangrijke stakeholder in beleidszaken met betrekking tot de digitale interne markt. Deze markt is gefragmenteerd en incompleet. Ook is sprake van beperkte coördinatie tussen de Directoraat-Generaals van de Europese Commissie, Lidstaten, en Europarlementariërs. Ecommerce Europe vraagt daarom aan de Europese autoriteiten om één loket voor e-commerce beleid. Met dit prioriteitendocument stelt Ecommerce Europe een integrale benadering van vijf beleidsprioriteiten voor: Internetbeveiliging & privacy, de rechten van de consument, online betalingen, belastingzaken en e-logistiek. ‘

Ecommerce Europe heeft een speciale ingericht. Hier is ook het beleidsdocument te downloaden met suggesties voor een goed webwinkelklimaat

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in