
Dat komt vooral doordat Nederlandse consumenten een minder negatieve verwachting hebben gekregen over de stijging van de werkloosheid. In Nederland was het consumentenvertrouwen 8 punten hoger dan een jaar eerder, in de EU gemiddeld 3 punten.
Binnen de EU is vooral in de nieuwe lidstaten het consumentenvertrouwen verbeterd. In Slowakije en Tsjechië was het vertrouwen in januari 2005 meer dan 15 punten hoger dan een jaar eerder. Van de oude EU-landen springt Ierland er bovenuit met een verbetering van 15 punten. Frankrijk en België zijn de enige twee landen waar het vertrouwen van de consumenten in de economie het afgelopen jaar is verslechterd.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BVOnline Advertising Consultant (NL)
VONQHet Europese consumentenvertrouwen is opgebouwd uit vier deelindicatoren: de financiële situatie, de algemene economische situatie, de bereidheid om te sparen en de ontwikkeling van de werkloosheid. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst. Zowel in Nederland als de EU is op alle vier de indicatoren het oordeel van de consumenten verbeterd. Maar Nederlandse consumenten zijn veel minder negatief geworden over de stijging van de werkloosheid dan de Europese consumenten. Ook het oordeel over de algemene economische situatie is in ons land sterker verbeterd dan in de EU.
Bron: CBS.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee