Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders laten eten vaker bezorgen

De meeste Nederlanders halen wel eens een maaltijd af, en het bezorgen van maaltijden wint in rap tempo aan populariteit onder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste Nederlanders halen wel eens een maaltijd af, en het bezorgen van maaltijden wint in rap tempo aan populariteit onder Nederlanders. Zo komt naar voren uit een onderzoek naar de Nederlandse bezorg- en afhaalmarkt door , in opdracht van

related partner content for mobile comes here

84 procent van de Nederlanders haalt wel eens eten af. En 52 procent van alle huishoudens bestelt wel eens maaltijden bij een bezorgdienst.

Binnen het gezin bepaalt vooral de vrouwen wat voor eten wordt besteld. En waar mannen over het algemeen Chinees bestellen, kiest de vrouw meestal voor een pizza. Ook verschillen voorkeuren per leeftijdscategorie. Jongeren bestellen vaker bij een pizzeria, terwijl ouderen meestal Chinees of Indonesisch eten bestellen.

Jongeren tot 35 jaar vormen bij uitstek de groep die maaltijden bestelt : 75 procent doet dit weleens. Eveneens opvallend is dat de groep met een relatief laag inkomen veel vaker online bestelt, dan de groep met een hoog inkomen.

Waarom bestellen mensen eten: omdat men geen zin heeft om te koken (49 procent) en als men (onverwacht) laat thuis komt (35 procent).
Daarnaast spelen weersomstandigheden een rol. Een op de drie bestellers van maaltijden geeft aan dat grijs, nat weer (17 procent) of koud weer (13 procent) eerder leidt tot het bestellen van een maaltijd.

Online bestellen in opkomst

Op dit moment wordt al meer dan één op de drie bezorgmaaltijden via internet besteld. Jongeren bestellen nu al veel vaker dan gemiddeld online in plaats van telefonisch. Eten bestellen via internet gebeurt vooralsnog in de grote steden. In minder verstedelijkte gebieden wordt niet zozeer minder dan gemiddeld besteld, maar gebeurt dit vaak nog via de telefoon.

Het onderzoek werd uitgevoerd om de afhaal- en bestelmarkt in kaart te brengen. Daarnaast wil Thuisbezorgd.nl de resultaten gebruiken om haar dienstverlening te verbeteren.

De basisdoelgroep van dit onderzoek werd gevormd door 1587 hoofdkostwinners of partners daarvan in Nederland. Daarbinnen werd geselecteerd op het wel eens laten thuisbezorgen van maaltijden, met een ondergrens van minimaal 1x per half jaar. Het online veldwerk vond plaats in september 2010.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in