Overslaan en naar de inhoud gaan

Murdoch: betalen voor dagbladsites

Als het aan eigenaar Rupert Murdoch ligt, zijn websites van de Engelse dagbladen The Times en The Sun binnenkort alleen nog tegen betaling…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens eigenaar Rupert Murdoch is de tijd dat alles gratis is op internet voorbij. Hij maakte dat woensdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers van zijn bedrijf News Corp. Murdoch is de eerste grote uitgever die verwacht dat lezers willen betalen voor informatie die zij nu nog gratis kunnen krijgen.

related partner content for mobile comes here

Eerder nog wilde de mediatycoon juist geld verdienen met advertenties rond gratis informatie. Hij dacht erover The Wall Street Journal, die hij in december 2007 overnam, gratis toegankelijk te maken. is een van de weinige kranten die geld verdient met online abonnementen. Later zag Murodch van het plan af.

Het financiële succes van WSJ.com heeft volgens hem nu aangetoond dat 'het mogelijk is om geld te vragen voor informatie'. Nu de advertentiemarkt is ingezakt door de economische crisis moeten dagbladen op zoek naar alternatieve inkomsten. Murdoch verwacht dat de daling in advertenties meer structureel dan tijdelijk zal zijn.

De uitspraken van Murdoch vallen samen met een onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PWC) en de World Association of Newspapers (WAN), waaruit blijkt dat de bereidheid om te betalen voor een online krant in de VS en Groot-Brittannië hoger is dan in Nederland. Nederlanders zouden voor een online krant 38 procent van de prijs van een papieren krant willen betalen. Wereldwijd is dat percentage 65.

Bron: NRC Handelsblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in