Murdoch: betalen voor dagbladsites
Volgens eigenaar Rupert Murdoch is de tijd dat alles gratis is op internet voorbij. Hij maakte dat woensdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers van zijn bedrijf News Corp. Murdoch is de eerste grote uitgever die verwacht dat lezers willen betalen voor informatie die zij nu nog gratis kunnen krijgen.
Eerder nog wilde de mediatycoon juist geld verdienen met advertenties rond gratis informatie. Hij dacht erover The Wall Street Journal, die hij in december 2007 overnam, gratis toegankelijk te maken. WSJ.com is een van de weinige kranten die geld verdient met online abonnementen. Later zag Murodch van het plan af.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet financiële succes van WSJ.com heeft volgens hem nu aangetoond dat 'het mogelijk is om geld te vragen voor informatie'. Nu de advertentiemarkt is ingezakt door de economische crisis moeten dagbladen op zoek naar alternatieve inkomsten. Murdoch verwacht dat de daling in advertenties meer structureel dan tijdelijk zal zijn.
De uitspraken van Murdoch vallen samen met een onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PWC) en de World Association of Newspapers (WAN), waaruit blijkt dat de bereidheid om te betalen voor een online krant in de VS en Groot-Brittannië hoger is dan in Nederland. Nederlanders zouden voor een online krant 38 procent van de prijs van een papieren krant willen betalen. Wereldwijd is dat percentage 65.
Bron: NRC Handelsblad
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid