Mona verliest zaak over puddingvorm ook in hoger beroep
Dat besliste het Gerechtshof Arnhem vandaag in het hoger beroep van een kort geding dat was aangespannen door FrieslandCampina (Mona). De Natuurhoeve levert pudding onder private label aan onder andere Albert Heijn en Lidl, en haar eigen merk Geniet ligt onder andere bij Hoogvliet en Coop in het schap.
Inzet van dit kort geding is de vorm van de puddingbeker van De Natuurhoeve. Volgens FrieslandCampina zou die teveel op de Mona beker lijken. Het gerechtshof bevestigde het eerdere oordeel van de rechtbank Utrecht dat de puddingvorm van De Natuurhoeve niet overeenstemt met de Mona beker. De beker maakt geen inbreuk op merkrechten van Mona en is ook niet een 'Slaafse nabootsing' van de Mona beker: 'De consument die voor het schap staat zal ook bij oppervlakkige en vluchtige waarneming snel het verschil opmerken.' FrieslandCampina moet alle kosten van De Natuurhoeve in verband met de procedure vergoeden.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMariska Lekkerkerker, verantwoordelijk voor de marketing van De Natuurhoeve: 'Wij wilden een eigen, herkenbare beker ontwikkelen. Daarbij zijn wij niet over een nacht ijs gegaan. Natuurlijk heeft onze puddingbeker bogen: daaraan ziet het publiek juist dat het pudding is. Het gerechtshof heeft duidelijk beslist dat Mona de traditionele bogenvorm niet kan monopoliseren. Nu kunnen wij ons weer helemaal richten op waar wij goed in zijn: lekkere pudding maken.'
De uitspraak van het Gerechtshof Arnhem is hier te lezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid