Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bedrijven benutten meerwaarde Europees MVO-label nauwelijks'

Nederlandse bedrijven maken nog nauwelijks gebruik van het Europees erkende label voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het label wordt door de Europese Commissie erkend en aanbevolen. Bedrijven kunnen er volgens het adviesbureau bij Europese aanbestedingen hun voordeel mee doen. Volgens Ferdi van den Berg van Berenschot zien Nederlandse bedrijven in tegenstelling tot die in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Portugal onvoldoende welke meerwaarde het label kan bieden.

related partner content for mobile comes here

De Europese Commissie acht het herstellen en uitbouwen van vertrouwen tussen burgers, consumenten en het bedrijfsleven van wezenlijk belang. Het komt er op aan dat bedrijven naar nationale en internationale klanten, leveranciers, financiers en andere relaties toe tonen hoe zij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Binnen de Europese Unie bestaat behoefte aan een vorm van eenduidige MVO-erkenning. Die kan als een keurmerk worden opgevat.

In samenwerking met het European Centre of Employers and Enterprises providing Public Services (CEEP) is een label voor MVO (Corporate Social Responsibility) opgesteld. Dit CEEP-CSR Label is gebaseerd op internationale standaarden, wordt aanbevolen door de Europese Commissie en speelt een steeds belangrijker rol bij Europese aanbestedingen.

Berenschot kreeg van de CEEP opdracht om als onafhankelijk adviesbureau alle aanvragen voor het label te beoordelen. Volgens adviseur Ferdi van den Berg is het label hoofdzakelijk bedoeld voor bedrijven die publieke diensten aanbieden. Met als belangrijkste branches toerisme, afval, energie, telecom en water.

Toekenning kost gemiddeld tussen de 2600 en 3500 euro en geschiedt in twee stappen. Bedrijven kunnen eerst op de website w een gratis test doen en hun zwakke en sterke punten inventariseren. Aansluitend komt Berenschot met een nadere analyse. Die wordt ter beoordeling voorgelegd aan een internationale jury van MVO-experts.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in