Overslaan en naar de inhoud gaan

Shell het waardevolste merk

Oliegigant Shell staat bovenaan de BrandFinance Top 50 van Nederlandse merken. Shell vertegenwoordigt een merkwaarde van 22 miljard dollar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Brand Finance Holland heeft de lijst vandaag bekend gemaakt. Voor de tweede keer berekende Brand Finance de financiele waarde in dollars. Het gaat in de lijst om merken die nationaal of internationaal opereren.

related partner content for mobile comes here

Shell heeft een internationale merkwaarde van 22 miljard dollar, een stijging van 18% ten opzichte van vorig jaar. Dit is volgens Brand Finance te danken aan de verbeterde positie van Shell in de olie- en gassector.

In de Nederlandse makrt is Rabobank het merk met de grootste waarde, namelijk van 7,3 miljard dollar. De bank wist zijn waarde stabiel te houden, terwijl andere banken hun merkwaarde soms met meer dan 20 procent zagen kelderen. Het slechtst scorende bankmerk is SNS Reaal, waarvan de merkwaarde met 53 procent daalde. Het werd 322 miljoen dollar minder waard.

De grootste stijger in de lijst is KPN. Ze springen van de twaalfde naar de negende positie, met een merkwaarde van 2,7 miljard dollar.

Voor het eerst is ook de kracht van de visuele identiteit van merken gemeten. Gemiddeld vertegenwoordigt deze 3 procent van de waarde van het merk. Hiervoor heeft Brand Finance de input en methodiek van NykampNyboer gebruikt.

Hier de top 10, met tussen haakjes de positie van vorig jaar. Erachter de merkwaarde, plus het verschil in % vergeleken met vorig jaar.

1 (1) Shell, 22.021 +18%
2 (4) Rabobank, 7.328 -1%
3 (3) ING, 7.054 -19%
4 (2) Philips, 6.730 -25%
5 (5) Randstad, 5.321 -2%
6 (6) Dove 5.014 +11%
7 (7) Heineken, 3.867 -2%
8 (8) Aegon, 3.460 -11%
9 (12) KPN, 2.653 +32%
10 (10) Lipton 2.392 -10%

Voor meer informatie: http://www.brandfinance.nl

Voor informatie over de onderzoeksmethode van Brand Finance, bekijk de .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in