Mobiel enquêteren
In verschillende landen is het aantal mobiele telefoons al hoger dan het aantal vaste aansluitingen. Vooral jongeren en mensen met een druk bestaan zijn vaak beter mobiel te bereiken dan via een ouderwetse vaste telefoon. Naarmate de mobiele telefoon verder ingeburgerd raakt, ligt het steeds meer voor de hand om bij telefonisch marktonderzoek ook mobiele nummers te bellen. Een pilot-studie naar enquêtes onder mobiele bellers laat zien wat zoal de voors en tegens zijn. Een lastig punt bleek dat de bestanden minder betrouwbaar waren dan bij vaste telefoons, met name de nummers van de pre-paid toestellen waren nogal eens opgeheven. Een ander probleem was dat de meeste gebruikers hun mobiele telefoon regelmatig uitzetten en dat er dus relatief vaak moest worden gebeld om de beller aan de lijn te krijgen. Vervelend was ook dat niet altijd duidelijk was of het nu een privé of zakelijk nummer betreft. Maar dat zijn stuk voor stuk barrières die ongetwijfeld in de komende jaren geslecht zullen worden. Betere databestanden kunnen daar veel aan bijdragen. In combinatie met SMS-berichten, als vooraankondiging van een enquête, biedt het mobieltje prima mogelijkheden voor marktonderzoek.
<#FONT SIZE=1>Bron: planung & analyse<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid