Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft toont via samenwerking slimme reclames in populaire toetsenbord-app

De toetsenbord-app Facemoji heeft veel jonge gebruikers, en die gaan nu interactie aan met de artificiële intelligentie van Microsoft.
Facemoji
Facemoji wil de slimste toetsenbord-app zijn
© Afbeelding: Facemoji
Facemoji
Facemoji wil de slimste toetsenbord-app zijn
© Afbeelding: Facemoji

Microsoft groeit in digitale advertising, geholpen door artificiële intelligentie (AI). Die combinatie uit zich in een nieuwe samenwerking met Facemoji, een populaire toetsenbord-app die de AI van Microsoft gebruikt om gebruikers gesponsorde producten voor te schotelen.

related partner content for mobile comes here

Facemoji is een app die na installatie te gebruiken is als het standaard toetsenbord op een Apple iPhone of een Android-smartphone. De grappige zelf te maken stickers, mogelijkheid om tekst om te zetten in memes en slimme functies zoals het bedenken van hashtags, maken Facemoji populair onder jongere gebruikers. De app is meer dan 550 miljoen keer gedownload. Zeventig procent van de gebruikers is onder de veertig jaar, meldt Microsoft. Liefst veertig procent is tussen de 18 en 24 jaar.

De actieve gebruikers van Facemoji - hoeveel dat er zijn is onbekend - kunnen sinds kort gebruikmaken van een AI-chatbot in het toetsenbord. Die assistent is te bevragen en geeft antwoorden á la ChatGPT. Inmiddels gaat 28 procent van de nieuwe Facemoji-gebruikers interactie aan met de chatbot, meldt Microsoft. 

Hardloopschoenen

In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië toont de chatbot nu ook reclames via het Microsoft Advertising Network. Die reclames laden in via de Chat Ads API van Microsoft. De chatbot kan gesponsorde producten aanraden, bijvoorbeeld omdat de gebruiker aangeeft dat hij een cadeau zoekt voor een familielid dat aan hardlopen doet. Op onderstaande marketingafbeelding suggereert de chatbot in zo'n geval hardloopschoenen. Hoe nuttig die suggestie is, valt te bezien. De gebruiker meldt namelijk dat het familielid sinds kort aan hardlopen doet. Wellicht heeft de sportieveling al goede schoenen, en kan de chatbot dus beter andere hardloopkleding voorstellen.

Microsoft Facemoij
Een slimme toetsenbord-app raadt de gebruiker ook gesponsorde producten aan Afbeelding: Microsoft

Uiteenlopende interesses

Boven de gesponsorde zoekresultaten ziet de gebruiker dat het om reclames gaat. Microsoft zegt dat gebruikers de chatbot bevragen over uiteenlopende onderwerpen, waaronder media en entertainment, technologie, eten en drinken, lifestyle en hobby's en sport.

Financiële details over de samenwerking tussen Microsoft en Facemoji zijn niet bekendgemaakt. Het is ook niet duidelijk of Facemoji-gebruikers in andere landen reclames in de chatbot kunnen verwachten.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in