Mercedes-Benz introduceert nieuwe merkidentiteit
De voorheen driedimensionaal vormgegeven ster (met grijze schaduwtinten) wordt tweedimensionaal en volledig wit van kleur (in fysieke presentaties blijft de ster wel 3D). Verder wordt het woordmerk (Mercedes-Benz) losgekoppeld van het beeldmerk. De ster wordt in communicatie-uitingen voortaan altijd bovenin geplaatst (aan de 'hemel'), want: 'the star always shines from above'. Dit is centrale gedachte achter de nieuwe merkidentiteit waarin de iconische ster een centrale plaats krijgt in alle communicatie-uitingen.
Vormgever Claus Koch, (mede-)ontwikkelaar van de nieuwe identiteit, zegt dat het, om iconische merken te overtuigen van de juistheid van een nieuwe richting, van belang is conventioneel te denken maar inconventioneel te handelen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet nieuwe design, dat 18 jaar geleden voor het laatst werd gewijzigd, moet bijdragen aan een frisser, verjongd en wereldwijd consistent uiterlijk. Het is het sluitstuk van de in 2006 ingezette aanscherping van de merkpositionering. Olaf Göttgens, vice president brand communications Mercedes-Benz Cars, wil het merk beter laten aansluiten bij de nieuwe, machtige consument (de prosumer) die niet meer op basis van socio-demo's kan worden gesegmenteerd.
Golf in plaats van tennis
Mercedes-Benz wil aansluiten bij de lifestyles van haar klanten door meer emotie en branded entertainment te bieden. Daarom wordt gestopt met sponsoring van tennis en overgestapt naar mode, golf en paardensport. De fabrikant wil nadrukkelijker gaan werken vanuit de klant en meer customer experiences bieden, bijvoorbeeld door klanten meer direct in contact te brengen met het product.
Verder wordt in de merkcommunicatie de komende tijd vooral gefocust op vormgeving en relatief minder op de andere drie pijlers: comfort, kwaliteit en veiligheid. Vanaf november verschijnen de eerste uitingen met de nieuwe merkidentiteit.
Meediscussiëren over het nieuwe logo en de merkidentiteit? Ga naar Molblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid