Overslaan en naar de inhoud gaan

Mercedes-Benz introduceert nieuwe merkidentiteit

Donderdag 18 oktober presenteerde Mercedes-Benz in Stuttgart aan de internationale marketing en automotive pers, waaronder Tijdschrift…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De voorheen driedimensionaal vormgegeven ster (met grijze schaduwtinten) wordt tweedimensionaal en volledig wit van kleur (in fysieke presentaties blijft de ster wel 3D). Verder wordt het woordmerk (Mercedes-Benz) losgekoppeld van het beeldmerk. De ster wordt in communicatie-uitingen voortaan altijd bovenin geplaatst (aan de 'hemel'), want: 'the star always shines from above'. Dit is centrale gedachte achter de nieuwe merkidentiteit waarin de iconische ster een centrale plaats krijgt in alle communicatie-uitingen.

related partner content for mobile comes here

Vormgever Claus Koch, (mede-)ontwikkelaar van de nieuwe identiteit, zegt dat het, om iconische merken te overtuigen van de juistheid van een nieuwe richting, van belang is conventioneel te denken maar inconventioneel te handelen.

Het nieuwe design, dat 18 jaar geleden voor het laatst werd gewijzigd, moet bijdragen aan een frisser, verjongd en wereldwijd consistent uiterlijk. Het is het sluitstuk van de in 2006 ingezette aanscherping van de merkpositionering. Olaf Göttgens, vice president brand communications Mercedes-Benz Cars, wil het merk beter laten aansluiten bij de nieuwe, machtige consument (de prosumer) die niet meer op basis van socio-demo's kan worden gesegmenteerd.

Golf in plaats van tennis

Mercedes-Benz wil aansluiten bij de lifestyles van haar klanten door meer emotie en branded entertainment te bieden. Daarom wordt gestopt met sponsoring van tennis en overgestapt naar mode, golf en paardensport. De fabrikant wil nadrukkelijker gaan werken vanuit de klant en meer customer experiences bieden, bijvoorbeeld door klanten meer direct in contact te brengen met het product.

Verder wordt in de merkcommunicatie de komende tijd vooral gefocust op vormgeving en relatief minder op de andere drie pijlers: comfort, kwaliteit en veiligheid. Vanaf november verschijnen de eerste uitingen met de nieuwe merkidentiteit.

Meediscussiëren over het nieuwe logo en de merkidentiteit? Ga naar .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in