Overslaan en naar de inhoud gaan

Dyson Airblade: over droge handen en bacteriën

Wie wist er dat als je het toilet doorspoelt, de bacteriën van de feces tot twee meter rond de pot opdwarrelen? En in de lucht verdwijnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik had geen flauw idee. Brits designer James Dyson (Sir Dyson?) vertelde het vorige week tijdens de introductie van zijn nieuwe product, een handdroger die de naam draagt.

related partner content for mobile comes here

Ik heb altijd een hekel gehad aan die drogers. Vieze, warme lucht. Ik droog mijn handen liever aan mijn broek af. Bovendien, die handdrogers drogen ook nooit echt goed. Een grote frustratie van veel mensen.

Papieren doekjes
Dat was ook mening van de Britse designer James Dyson ? bekend van de innovatieve stofzuiger.
Vandaar dat hij en zijn team een nieuwe handdroger ontwikkelde, de Dyson Airblade. De innovatie in het product is de motor. Die motor maakt 80 duizend omwentelingen per minuut en zorgt voor een luchtverplaatsing met de kracht van orkaan. De lucht blijft koud. De handen drogen snel. Een ander voordeel is dat zo'n Airblade 80 procent minder energie gebruikt. En het schijnt ook minder milieubelastend te zijn dan het gebruik van papieren doekjes.

De gebruiker raakt de Airblade niet aan. Hij gaat er met natte handen in en in tien seconden zijn zijn handen droog en, zo geeft Dyson aan, 99,9 procent vrij van bacteriën.

De naam 'Airblade' was een beetje tricky, vertelt Dyson. 'Je stopt je handen in een apparaat dat 'blade' in zijn naam heeft. Maar het is nog altijd een betere naam dan die een vriend van mij suggeeerde: handjob?'

De presentatie van de Airblade in Amsterdam was kort. James Dyson hield een kort praatje en liet zien hoe het apparaat werkt. Verschillende airblades waren opgehangen om uit te proberen.

Het design is erg slick, het apparaat ziet er strak uit. En het is vandaalbestendig, je kunt er op staan en tegenaantrappen.

Ik sprak na de presentatie even kort met marketingmanager Dyson Benelux Anjali Barbosa.
Ze vertelde me marketing bij Dyson niet een al te grote rol speelt. 'Ons product is de ster. Je moet het ook ervaren wil je er over kunnen oordelen. Reclame heeft dan minder nut. Mond-tot-mondreclame is onze sterkste troef. Onze marketing is gericht op de technologie, het oplossen van problemen. Neem destijds de introductie van onze stofzuigers. Pas toen consumenten daadwerkelijk zagen dat het goede producten waren, begonnen ze te lopen.

Uitproberen
'De Airblade is een nieuwe categorie voor ons. De stofzuigers waren voor de consumentenmarkt. De Airblade is een b-t-b product. Dat vraagt om een nieuwe manier van communiceren. We starten met onlinecampagne, iets dat we niet vaak doen. Maar nog meer dan marketing vinden wij persoonlijk contact belangrijk. Langs gaan bij de bedrijven en de producten laten zien en uit laten proberen.'

Hoewel de producten ontworpen door James Dyson hoog staan aangeschreven in de designwereld vertelt Barbosa dat het design te allen tijde ondergeschikt is aan de functionaliteit.' De handdroger ziet er volgens de marketingmanager zo uit omdat met die vormgeving de luchtroulatie optimaal is, niet omdat het er zo strak uitziet. De Airblade is alleen in grijs te verkrijgen en Dyson heeft op korte termijn geen plannen om de handdroger in meerdere kleuren te gaan leveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in