Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe media voor de muziekindustrie

Twee belangrijke ontwikkelingen die de muziekindustrie en nieuw gezicht geven. Bij het presenteren van de iPod Touch is de online iTunes…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twee belangrijke ontwikkelingen die de muziekindustrie en nieuw gezicht geven. Bij het presenteren van de iPod Touch is de online geïntroduceerd. En interessant daarbij was vooral de deal die met is aangegaan. Muziek die je in een vestiging hoort wordt direct gekoppeld aan je eigen iPod en kan je direct kopen. Daarmee wordt de publieke ruimte dus een serieus medium om muziek onder de aandacht te brengen.

related partner content for mobile comes here

Een andere interessante ontwikkeling was te horen op het afgelopen week. Daar hield een pleidooi voor een nieuw medium voor muziekdistributie; de games. Een paar voorbeelden bewijzen de kracht van games als muziekmedium. Zo scoorden de Engelse DJ's een hit dankzij het spel Fifa 2007.

Er ontstaan hele sound tracks met muziek in games. Het wordt voor de muziekindustrie steeds interessanter een plekje in deze scores te bemachtigen. Het bereik is gigantisch, en het luisteren ook nog eens zeer intensief.

Een stapje verder gaat Junkie XL. Hij maakte specifieke muziek voor games, maar nu heeft hij de muziek daadwerkelijk geïntegreerd bij de nieuwe titel . 'In game music' die zich aanpast aan het gedrag van de speler in de game.

De vraag is hoe de muziekindustrie zal gaan inspelen op dit nieuwe medium. De mediaruimte is natuurlijk totaal anders dan de radio of muziekkanalen, en de ruimte is beperkter. Maar sinds steeds meer consoles online zijn is het natuurlijk theoretisch ook mogelijk om de muziek dynamisch aan te bieden. On demand radio krijgt daarbij een nieuwe vorm. Elke keer als een game wordt gespeeld wordt een andere music score erbij geladen. Uiteraard wel aangepast op de game.

De muziekindustrie kan zo het medium dynamisch inspelen op het promoten van nieuwe muziek. En de speler krijgt steeds nieuwe spelervaringen. Uiteraard zal in deze tijd de keuze van de speler de bepalende factor zijn. Een koppeling met het kan de music score extra persoonlijk maken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in