Overslaan en naar de inhoud gaan

Hbo-opleidingen kunnen ontwikkelingen niet bijbenen

Van een opleiding die in de eerste alinea van haar folder schrijft: "Communicatiemanagers weten vaak niet goed hoe ze digitale media…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Communication & Multimedia Design is in dat gat gesprongen. Je studeert op het snijpunt van communicatie, ontwerp en ict-middelen. Je combineert creativiteit met functionaliteit." mag je toch van aannemen dat zij ook de communicatie via het web behandelt.

related partner content for mobile comes here

Het tegendeel blijkt waar.

De opleiding Communication and Multimedia Design aan een grote hbo-instelling in Den Haag maakt de eerste alinea van haar folder in ieder geval absoluut niet waar. Als het gaat om de communicatie via het web en andere multimedia kanalen zou je toch verwachten dat ook de verschillende strategiën voor de marketing en de middelen die daarvoor ingezet kunnen worden tijdens de opleiding aan bod komen.

Niets is minder waar. Volgens docenten van de opleiding is het lastig om de ontwikkelingen die elkaar op het web snel opvolgen in colleges aan studenten voor te leggen. Het risico dat de informatie die gegeven wordt in de colleges ten tijde van een tentamen een aantal maanden later verouderd is wordt hierbij als hoofdreden gegeven. Docenten hebben zelfs van hogerhand te horen gekregen dat zij in de toekomst nog minder tijd aan het communicatie- en marketingdeel van de opleiding mogen besteden.

Waarom de opleiding dan nog steeds de naam Communication and Multimedia Design draagt is voor mij een groot vraagteken. Volgens mij kan de opleiding beter overgaan in een opleiding voor alleen webdesign als het communicatie deel toch achterwege gelaten wordt.

Het communicatie deel is nu juist het punt waar veel bedrijven over struikelen. Vaak bezitten zij al een uitstekende website maar wordt de klant gewoonweg niet bereikt.

Niet alleen studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design ondervinden 'hinder' van de trage reacties bij HBO-instellingen. Omdat er bij mijn huidige werkgever veel wordt gewerkt met stagiaires heb ik de ervaring dat ook studenten van de opleiding Commerciële Economie de communicatiemiddelen via het web niet altijd weten te vinden. Terwijl de opleiding in haar folder toch het volgende opneemt "Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden die nieuwe media met zich meebrengen en hoe je deze effectief kunt inzetten bij marketing?".

Ik ben van mening dat hbo-instellingen beter moeten inspelen op de effecten die het internet heeft op de wereldwijde communicatie en marketing die hiermee te maken heeft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in