Overslaan en naar de inhoud gaan

Het is nu bewezen: marketing verliest aan invloed

De invloed van marketing in het Nederlands bedrijfsleven is beperkt en dreigt verder te worden gemarginaliseerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit keer is het geen buikgevoel, maar is het aangetoond in wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Peter Verhoef en Peter Leeflang, beiden hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen.

related partner content for mobile comes here

De uitkomst van het onderzoek wordt vanmiddag in Amsterdam gepresenteerd tijdens het congres 'De invloed van marketing in Nederland'. En korte samenvatting staat op . Het hele verhaal staat in het Tijdschrift voor Marketing dat begin november verschijnt.

Uit het onderzoek blijkt dat marketeers in de loop der tijd 2 van de 4P's verloren hebben.

Marketingafdelingen zijn nog vooral verantwoordelijk voor reclame, klanttevredenheidsmetingen en -verbetering, marktsegmentatie, targeting, positionering en relatie- en loyaliteitsprogramma's.

De beslissingen over andere karakteristieke marketingvraagstukken, zoals klantenservice, prijssteling en distributie, liggen veel meer bij verkoop en financiën dan bij marketing.

Over het algemeen is de invloed van marketing in veel organisaties zeer gering, concluderen Leeflang en Verhoef.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in