Overslaan en naar de inhoud gaan

Verwarring in WSJ Online-gelederen

Soms krijg je zo maar pardoes een kijkje in de keuken in de schoot geworpen (excuus voor de gemengde metaforen - het is donderdag). Zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vraag was of abonnees bereid waren jaarlijks 40 of 50 dollar extra te betalen voor een pakket extra's:

related partner content for mobile comes here

- Ongelimiteerde toegang tot 10 jaar WSJ-archief (dat hebben zelfs abonnees nu niet);
- Een keuze uit een aantal sectorgerichte premium-edities (Gezondheidszorg, Media&Marketing, Business&Tech, Financieel, Juridisch);
- 5 Vragen per jaar aan een speciaal panel van experts;
- Toegang tot een eigen WSJ-zoekmachine die uitsluitend zoekresultaten biedt van de meest authoritatieve bronnen op het web, niet de overdaad van andere zoekmachines (letterlijk citaat).

Vooral die laatste optie klinkt interessant. WSJ was tien jaar geleden een voorloper onder traditionele kranten op het gebied van internetcontent, en ze hebben nog steeds met afstand het meest succesvolle online-model. Gisteren gooide de New York Times al na de nodige schijnbewegingen , en gaf niet alleen de website vrij maar ook nog het hele archief. Maar voor de WSJ betalen honderdduizenden al jarenlang acht dollar per maand, plus een dollar per archiefartikel.

Dus als de WSJ zo'n eigen gespecialiseerde zoekmachine overweegt, zou ik als ik Google was dat niet met een korrel zout nemen. (Tenzij ze Google zelf daarvoor in de arm nemen, natuurlijk.)

Maar wie schetst mijn verbazing toen ik vanochtend een verslag zag van Rupert Murdochs optreden op een Goldman Sachs-conferentie. Rupert is de verguisde nieuwsmagnaat die kortgeleden zijn handen heeft weten te leggen op de eerbiedwaardige Dow Jones-uitgeverij, eigenaar van met name de Wall Street Journal.

Rupert heeft al onmiddellijk ideeen over een nieuwe wind bij de WSJ (waar iedereen gezien zijn reputatie ). En een daarvan is, zo zei hij tegen de verzamelde investeerders en mediamensen, het .

Ben benieuwd hoe dat zich gaat verhouden tot het vragen van extra geld voor een premium online-abonnement.

Wordt vervolgd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in