Meer standaardisatie op online advertentiemarkt


De standaardisatie moet er vooral voor zorgen dat online campagnes net zo makkelijk te plannen, in te kopen en te produceren zijn als offline campagnes. Het is ook een antwoord op de vraag van adverteerders naar meer simpele, effectieve en efficiënte inkoop van advertentieruimte op het net.
Het geheel moet volgens de betrokkenen een eind maken aan de verwarring over formaten, die veel media-exploitanten en adverteerders momenteel parten speelt. Het zal ook het aantal advertenties per pagina verminderen. De grotere formaten in het pakket, zoals de 728x90 super banner en de 160x600 wide skyscraper, zullen meer impact geven en ook de creativiteit verhogen, hopen de betrokken partijen.
Om de consistentie, de transparantie en de vergelijkbaarheid te vergroten, hebben EIAA en de ledenorganisaties van het IAB, zes formaten afgesproken: de 468 x 60 traditionele banner, 120 x 600 skyscraper, 160 x 600 UAP wide skyscraper, 180 x 150 UAP rectangle, 300 x 250 UAP medium rectangle en 728 x 90 UAP super banner.
‘This is another watershed in the internet's commercial development.’ verklaarde Danny Meadows-Klue, president van IAB Europe. ‘These core sizes will become available across thousands of European websites giving advertisers the chance to run pan-European campaigns on a scale never before possible.’
Jupiter Media Metrix voorspelt dat de Europese online advertentie markt in 2008 zo’n €4,014 miljard zal bedragen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid