Overslaan en naar de inhoud gaan

Hulp voor gulle gevers

Banque Artesia en Ernst & Young gaan vermogende particulieren adviseren over het fiscaalvriendelijk doneren aan goede doelen. Dit kan door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marnix van Rij (Ernst & Young) en Marc Lauwers (Banque Artesia Nederland) helpen vermogende particulieren bij het oprichten van een goededoelenstichting. Alle periodieke giften die de vermogende particulier aan deze eigen stichting verstrekt, zijn voor die persoon aftrekbaar van de inkomstenbelastingen. Daarvoor moet de goededoelenstichting wel voldoen aan een aantal van tevoren door de belastinginspecteur te toetsen voorwaarden. De betrokken particuliere oprichter kan slechts een minderheidspositie in het stichtingsbestuur innemen. Ernst & Young en Artesia helpen bij het vinden van andere bestuurders, het opstellen van toereikende statuten en het verkrijgen van goedkeuring door de belastingdienst.

related partner content for mobile comes here

De gulle gever moet contractueel vastleggen hoeveel geld hij de komende jaren, bijvoorbeeld de komende vijf jaar, aan zijn goededoelenstichting schenkt. Over dat volledige bedrag krijgt de fiscus aan het begin van de rit meteen 11 procent schenkingsrecht uitbetaald. De rest kan de persoonlijke goededoelenstichting zonder nieuwe interventies van de fiscus besteden aan goede doelen, variërend van de aidsbestrijding via culturele goede doelen tot en met natuurbescherming. Zolang het maar past in de flexibel geformuleerde doelstelling van de goededoelenstichting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in