MarketingLive: Oscar Diele (Spil Games) Marketeer of the Year 2012
In het begin van de avond hielden de drie genomineerden hun verhaal: waarom zij in aanmerking komen voor de titel Marketeer of the Year.
Winnaar: Oscar Diele
Oscar Diele liet de aanwezigen zien hoe groot de online gamingindustrie is: ‘Er zijn ruim 14 miljoen Nederlanders online, 8 miljoen daarvan speelt online spelletjes en 39 procent geeft er geld aan uit.’ Hij gaf aan dat focus heel belangrijk is. ‘Richt je op waar je goed in bent en wordt daarin beter dan alle andere partijen.’ Daarom richt Spil Games zich niet op alle online gamers, maar vooral op vrouwen en kinderen. Neem de game Sara’s Cooking Class: in januari 2009 90 miljoen bezoekers, in april 2012 190 miljoen bezoekers. ‘Het komt er op neer dat deze game elke seconde vijftien keer wordt gestart.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Spil Games is sinds vorig jaar druk bezig met het aanbrengen van een sociale laag over de games. Zeer aantrekkelijk, want adverteerders zitten maar al te graag in die sociale omgeving van spelletjesspelende consumenten. ‘We zijn een bedrijf gericht op de langere terwmijn. We zijn gedoseerd met advertising rondom de games bezig én nog belangrijker: de advertenties moeten iets toevoegen voor de consument.’
De nieuwe groei zit nu vooral in mobiel, zei Diele.
Lees op MarketingOnline waarom de jury voor Oscar Diele koos.
Bert Habets
Bert Habets (RTL Nederland) vertelde dat hij, toen hij vier jaar geleden bij RTL begon, op zoek is gegaan naar nieuwe businessmodellen. Interactie met de consument, daar draait het om. Habets: ‘RTL Nederland heeft nu niet alleen televisie, maar ook digital, live entertainment en ventures.’
Habets heeft naar eigen zeggen de ervaring van de kijker verrijkt. Voorbeeld? ‘Second screen-applicaties (Thuiscoach app) bij The Voice of Holland. Een verrijking voor de kijker én adverteerder.
Zenderprofilering blijft hierbij belangrijk, gaf Habets aan. ‘Het moet voor de kijker duidelijk zijn dat als je naar RTl 4 of RTL 5 gaat, welk soort programma’s je krijgt te zien.’
Michel Schaeffer
Michel Schaeffer (Bol.com) is de enige marketeer ooit die twee keer voor de prijs is genomineerd. Tijdens zijn presentatie vertelde hij dat Bol.com een Long Tail-bedrijf is. Het is het doel van Bol.com om op termijn alle producten online te kunnen aanbieden.
Hij liet op het scherm zien dat Bol.com actief is in krimpende markten (zoals dvd’s, cd’s, boeken). ‘Dus is het zaak om vooral meer marktaandeel te krijgen.’ En dat lukt aardig: in 2011 een recordomzet van 376 miljoen euro.
Schaeffer: ‘Online shoppen staat nog in de kinderschoenen.’ Het totaal aankopen online valt nog ruim onder de tien procent, dus er is nog heel veel ruimte. Hij gaf aan daarom ook niet bang te zijn voor een nieuwe speler als Amazon die zich op de Nederlandse markt wil vestigen. ‘Als ik een offline retailer was, dan was het een heel ander verhaal’.
‘We zijn succesvol geweest in het vooruitlopen op de andere online retailers’, zei Schaeffer. Daarom is Bol.com de grote online winkel die het nu is.
Het uitgebreide verhaal van de twee genomineerden en Oscar Diele vind je in het juninummer van Tijdschrift voor Marketing.
Marketeer of the Year is een jaarlijkse verkiezing, georganiseerd door Tijdschrift voor Marketing, Platform Innovatie in Marketing (PIM), Google en USG Capacity.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid