Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingafdelingen kunnen kleiner

Marketingafdelingen kunnen kleiner, maar moeten dan tegelijkertijd specialistischer en invloedrijker zijn. Dat stelt John Koster, de nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

John Koster doet deze uitspraak in zijn inaugurele rede die aanstaande donderdag zal plaatsvinden. Titel van de rede: 'Ask for the order! Over de complexiteit van het vanzelfsprekende'.

related partner content for mobile comes here

De traditionele, grote full-service marketingafdeling is aan het verdwijnen, aldus Koster: 'Marketing verkeert in een midlife crisis: budgetten worden geknepen, de invloed van marketing in de boardroom neemt af, marketeers slagen er onvoldoende in de onderneming marktgericht te maken, en kunnen niet aantonen wat het rendement van hun uitgaven is.'

Het verdwijnen hoeft uit oogpunt van implementatie niet altijd nadelig te zijn. In veel grote bedrijven vormt marketing niet langer een traditionele afdeling, maar ontplooien marketeers hun activiteiten en kwaliteiten door de hele organisatie heen. De desintegratie van marketing: vele taken die traditioneel tot de marketingafdeling behoorden, worden nu opgepakt door account management, technisch product management, verkoopbinnendienst of directie.

Koster: 'Implementatie van commercieel beleid en marktgerichtheid blijkt beter te werken als dit zoveel mogelijk in de lijn plaatsvindt. Dat vereist een kleine, hoog gespecialiseerde marketingafdeling, die vooral een regiefunctie vervult om alle commerciële processen op verschillende plaatsen in het bedrijf optimaal te laten verlopen. Marketeers zullen bewust aan hun competenties moeten werken om vaardiger te worden in implementatieaspecten.'

Koster studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit en was als docent marketing verbonden aan de Rotterdam School of Management. Hij was enkele jaren wetenschappelijk directeur van het Rotterdams Instituut voor Bedrijfseconomische Studies. Naast zijn hoogleraarschap is Koster als vennoot verbonden aan de Holland Consulting Group. Koster is Register Marketeer en publiceert in verschillende tijdschriften en boeken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in