Marcommeter #10: 'Rutte en Samsom spelen Russisch roulette'
INGE LIGTHART: Obama hield vannacht een big, big speech, zoals een van de Amerikaanse journalisten dat noemde. En inderdaad, het waren grote woorden en grote emoties. ‘Amerikaanse toestanden’ noemen we dat hier. En we moeten er in Nederland niks van hebben. Maar wat een power, wat een show en wat een energie.
Een onderzoek onder ‘marcomprofessionals’ wijst uit dat wij van onszelf vinden dat we rationeel kiezen op basis van inhoud, maar dat de rest van Nederland vooral emotioneel kiest. Ondertussen kiezen we natuurlijk allemaal gewoon op basis van emotie, beeldvorming en overtuiging. Behalve dan die 43 procent zwevende kiezers. Die weten het nog steeds niet. En het debattencircus heeft daar geen centimeter beweging in gebracht. Het schijnen overwegend mannen en jongeren te zijn. En ze gaan ongetwijfeld woensdag de finale tussen Rutte en Samsom beslissen. Obama weet precies wie zijn zwevende kiezers zijn en hoe hij ze allemaal met één megaspeech moet overtuigen. Rutte en Samsom maken er liever een potje Russisch roulette van. Campagnevoeren is een hele kunst.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaREMBRANDT SMIDS: De VVD wil geen coalitie met de PvdA, roept Rutte om het hardst in de media. Samsom heeft die partij een ideologische ruk naar links gegeven en daarom is samenwerking onwenselijk.
Maar wat wil Rutte dan als de VVD daadwerkelijk de grootste blijft? Zowel voor een ‘oranje-coalitie’ (VVD, CDA en PvdA) als voor Paars (VVD, D66 en PvdA) heeft hij de partij van Samsom nodig. De SP is linkser dan de PvdA, dus die liever niet. Maar wat blijft er dan over? Waarschijnlijk alleen combinaties met de PVV én D66, maar die sluiten elkaar uit!
Dus wat wil onze MP nu eigenlijk zeggen? ‘Kies voor mij, ik kan niet rekenen?’ Lijkt me niet echt de juiste boodschap. Natuurlijk zijn het allemaal nog maar peilingen, en natuurlijk zal na 12 september de toon niet zo hard zijn. Maar het is wellicht toch verstandiger om ook tijdens campagnetijd wat realistischer te zijn in je uitspraken.
JAN DRIESSEN: Dagenlange ophef over het harde neen van Mark Rutte. ‘Geen nieuwe Nederlandse steun aan Griekenland!’ Hoe was het mogelijk dat dit zo hard werd gezegd? Hoe waarschijnlijk is het dat Rutte later toch op zijn woorden moet terugkomen? Andere partijleiders en journalisten raakten er – dankbaar - niet over uitgepraat. Maar Mark Rutte is naast lijsttrekker ook nog steeds premier. Een premier die heel harde en heel heldere afspraken heeft gemaakt met Griekenland en de andere Europese leiders. Een premier die nu vanwege een verkiezingscampagne knikkende knieën krijgt en de Grieken weer hoop geeft op verdergaande hulp, zou geen knip voor de neus waard zijn. Mark Rutte doet wat een premier moet doen: de Grieken geen komma ruimte geven. Hij zal de zaak steeds opnieuw op zijn merites moeten beoordelen. Maar daar ga je (en daar kun je!) als premier niet over speculeren in een Nederlands verkiezingsdebat.
Jan Driessen is directeur Communicatie Aegon en voorzitter van de Bond van Adverteerders, Inge Ligthart is managing director van TBWA/Neboko, Rembrandt Smids is founder van interactief strategiebureau BrandWebbing.
Illustraties: Nanna Koekoek
Klik hier voor het overzicht van alle edities van Marcommeter.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid