Overslaan en naar de inhoud gaan

Leuke tv goed voor reclame

Mediaplanners kunnen de effectiviteit van hun reclame-euro vergroten door niet alleen te letten op het bereik van die media maar ook op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mediaplanners zijn op zoek naar effectiviteit. Wat is het beste medium voor een bepaalde advertentie? Er wordt niet alleen naar kosten gekeken, ook het bereik is belangrijk. Maar deze mediaplanners kijken niet vaak naar de invloed van het 'Umfeld' (de omgeving) van die advertentie op de manier waarop die advertentie wordt beleefd. De voornaamste reden is dat hierover geen gegevens beschikbaar zijn.

related partner content for mobile comes here

Marjolein Moorman promoveert op 3 oktober aan de Universiteit van Amsterdam, met haar proefschrift over de invloed van het Umfeld op de manier waarop reclameboodschappen op tv en in tijdschriften worden waargenomen. Centraal staan vragen als: zijn de effecten vooral afhankelijk van de manier waarop individuele kijkers of lezers de advertentie zien? Is betrokkenheid bij de context belangrijk, maakt het uit of de advertentie aansluit bij de context of niet?

Uit Moormans onderzoek blijkt dat de 'harde' eigenschappen van de omgeving waarin de reclame wordt geplaatst, zoals genre, inhoud en stijl bijna geen invloed hebben op de interpretatie van de uiting. De 'zachte' aspecten van het Umfeld, de beleving ervan, hebben daarentegen wel grote invloed.

Moorman concludeert dat het nuttig is als mediaplanners meer aan'Umfeldplanning' zouden doen.

Moorman in het Financieele Dagblad: 'Ik pleit voor grootschalig Umfeldonderzoek, aan de hand waarvan titels en programma's kunnen worden geïndexeerd op basis van hun impact op diverse soorten doelgroepen. Met behulp van een Umfeldindex kunnen mediaplanners het bereik van een advertentie kwalitatief verbeteren.'

< SIZE=1>Bron: Het Financieele Dagblad <#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in