Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de opvolger van marketing

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is het businessmodel van de 21ste eeuw en de opvolger van marketing, aldus consultant Goos…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zijn Britse collega Simon Anholt bevestigt deze visie in het blad. Hij stelt zijn marketingkennis beschikbaar aan arme landen, om met goedkope grondstoffen eigen wereldmerken te ontwikkelen. Anholt heeft daarover ook een nieuw boek geschreven: ‘Brand New Justice’. The Economist typeerde Anholt als ‘one of the world’s leading consultants to corporations and governments who wish to build global brands’.
Hij zegt: ‘Traditioneel hebben we altijd met medelijden naar de arme landen gekeken. Als er honger is, dan sturen we weer een paar vliegtuigen met pap en dat is het dan. Als we in plaats daarvan marketingkennis naar de ontwikkelingslanden sturen, dan hebben ze de mogelijkheid met ons te handelen en waarde gecreëerd.’

related partner content for mobile comes here

Geluiden als deze worden in Nederlandse reclamebureaus nog niet gehoord, weet Goos Geursen, die werkte bij o.a. bij FHV. Hij zegt: ‘De reclamewereld is een reactieve branche, die in de strategieën en uitingen geen oog heeft voor duurzame ontwikkeling. Groen verkoopt niet. Duurzaamheid is geen onderscheidend element’.
Bovendien constateert hij dat reclamemensen laag in de organisaties binnenkomen. Hij zegt: ‘Hun opdrachtgever is een brand manager, verantwoordelijk voor een merk. Dat is niet de de persoon die over MVO begint. Een brand manager moet omzet draaien.’ Geursen ziet desalniettemin veranderingen. Hij ziet maatschappelijk verantwoord ondernemen in bedrijven vooral als ‘een proces’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in