Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de opvolger van marketing
Zijn Britse collega Simon Anholt bevestigt deze visie in het blad. Hij stelt zijn marketingkennis beschikbaar aan arme landen, om met goedkope grondstoffen eigen wereldmerken te ontwikkelen. Anholt heeft daarover ook een nieuw boek geschreven: ‘Brand New Justice’. The Economist typeerde Anholt als ‘one of the world’s leading consultants to corporations and governments who wish to build global brands’.
Hij zegt: ‘Traditioneel hebben we altijd met medelijden naar de arme landen gekeken. Als er honger is, dan sturen we weer een paar vliegtuigen met pap en dat is het dan. Als we in plaats daarvan marketingkennis naar de ontwikkelingslanden sturen, dan hebben ze de mogelijkheid met ons te handelen en waarde gecreëerd.’
Geluiden als deze worden in Nederlandse reclamebureaus nog niet gehoord, weet Goos Geursen, die werkte bij o.a. bij FHV. Hij zegt: ‘De reclamewereld is een reactieve branche, die in de strategieën en uitingen geen oog heeft voor duurzame ontwikkeling. Groen verkoopt niet. Duurzaamheid is geen onderscheidend element’.
Bovendien constateert hij dat reclamemensen laag in de organisaties binnenkomen. Hij zegt: ‘Hun opdrachtgever is een brand manager, verantwoordelijk voor een merk. Dat is niet de de persoon die over MVO begint. Een brand manager moet omzet draaien.’ Geursen ziet desalniettemin veranderingen. Hij ziet maatschappelijk verantwoord ondernemen in bedrijven vooral als ‘een proces’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid