Overslaan en naar de inhoud gaan

Let's get scientifical... met Blue Ocean!

Bestaande producten combineren tot nieuwe; gedurfde ideeën bedenken; nieuwe afzetmarkten ontdekken; andere organisatiemethoden invoeren;…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bestaande producten combineren tot nieuwe; gedurfde ideeën bedenken; nieuwe afzetmarkten ontdekken; andere organisatiemethoden invoeren; nieuwe productieprocessen ontwerpen. De Oostenrijkse econoom Schumpeter legde hiervoor in 1934 al de basis in 'creative destruction'. Het maken van 'Neue Kombinationen', daar ging het volgens hem om. Deels gaat deze theorie ervan uit dat nieuwe combinaties van bestaande kennis weer nieuwe kennis doen ontstaan. Sterker nog: volgens Schumpeter hangt de economische vooruitgang ervan af.

related partner content for mobile comes here

Voorkomen is beter dan genezen
Dat geldt niet alleen voor mensen, ook voor industriële processen. Gaat er iets fout en het bedrijf komt daar achteraf pas achter, dan kunnen kosten schrikbarend oplopen. Toyota weet daar van mee te praten. De recall van haar auto's kostte het bedrijf ruim $ 2 miljard (en de teller loopt nog steeds). Uit een verder verleden: de benzeenverontreiniging in Perrier flessen. Het prestigieuze merk liep zware averij op. Kosten recall: ruim $ 250 miljoen. Van nog recentere datum is de recall van eieren in de VS, die inmiddels is opgelopen tot 580 miljoen stuks. Voorkomen van dit soort kosten en schadeclaims (maar ook preciezer leveren wat klanten willen), begint met meten. En het adagium is: hoe eerder in het proces hoe beter.

Slimme software
Voor dat meetwerk vooraf, tijdens en na productie heeft het bedrijf - geheel in de geest van Schumpeter - de ideale combinatie ontwikkeld. Bestaande analyseapparaten die hun waarde in het lab hebben bewezen, maar moeizaam inpasbaar zijn in industriële processen, hiervoor toepasbaar maken. Dat doet het bedrijf met slimme software. De software zelf combineert ook weer: meetdata van grondstoffen of processtromen met bijvoorbeeld proceswaarden en klantspecificaties. De combinatie maakt het ook mogelijk enorme hoeveelheden data (van een of meerdere instrumenten) te verwerken en om te rekenen in enkele simpele getallen die het (bij)sturen van het proces mogelijk maken.

Mindmapping en Blue Ocean
De aanpak van Nirvention is een krachtig voorbeeld uit de techniek van toepassing van de , een innovatieve marketingstrategie waarbij een bedrijf een nieuw marktsegment opzoekt waar geen of nauwelijks concurrentie is. Tot deze visie kwam , interim marketing & communications manager, samen met Nirvention toen hij zijn mindmapping kennis combineerde met de Blue Ocean Strategy. En het blijkt een hele lucratieve combinatie te zijn. Een van de instrumenten die Nirvention combineert met zijn software is (röntgenfluorescentie), een typische 'red ocean' markt met een wereldwijde omzet van $ 700 miljoen. Dat lijkt veel, maar dertig XRF fabrikanten zijn in felle competitie. De innovatie van Nirvention vergroot het marktpotentieel tot meer dan $ 1 miljard.

Product op maat
De waarde-innovatie van deze combinatie is enorm groot. Normaal gesproken neemt men monsters uit het proces en stuurt deze naar het lab voor analyse. Dat kost tijd, soms te veel tijd. Proces wel of niet stilzetten? Stilzetten kost ook geld. Nu kan de meting altijd en overal plaatsvinden, vanaf het ruwe materiaal tot en met het finale product. En soms -als het om grondstoffen gaat - door de verpakking heen. De combinatie van meetinstrument en software bespaart enorm veel tijd en geld voor de fabrikant en zorgt voor een product dat voldoet aan de eisen van de klant. Het productieproces hoeft niet meer stil te worden gelegd, geen enkele product zal meer buiten specificatie zijn en recalls behoren tot het verleden.

Hans Buskes is al jaren zeer bedreven in het mindmappen. Zijn boek hierover verschijnt begin 2011. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan niet wachten!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in