Let's get scientifical... met Blue Ocean!
Bestaande producten combineren tot nieuwe; gedurfde ideeën bedenken; nieuwe afzetmarkten ontdekken; andere organisatiemethoden invoeren; nieuwe productieprocessen ontwerpen. De Oostenrijkse econoom Schumpeter legde hiervoor in 1934 al de basis in 'creative destruction'. Het maken van 'Neue Kombinationen', daar ging het volgens hem om. Deels gaat deze theorie ervan uit dat nieuwe combinaties van bestaande kennis weer nieuwe kennis doen ontstaan. Sterker nog: volgens Schumpeter hangt de economische vooruitgang ervan af.
Voorkomen is beter dan genezen
Dat geldt niet alleen voor mensen, ook voor industriële processen. Gaat er iets fout en het bedrijf komt daar achteraf pas achter, dan kunnen kosten schrikbarend oplopen. Toyota weet daar van mee te praten. De recall van haar auto's kostte het bedrijf ruim $ 2 miljard (en de teller loopt nog steeds). Uit een verder verleden: de benzeenverontreiniging in Perrier flessen. Het prestigieuze merk liep zware averij op. Kosten recall: ruim $ 250 miljoen. Van nog recentere datum is de recall van eieren in de VS, die inmiddels is opgelopen tot 580 miljoen stuks. Voorkomen van dit soort kosten en schadeclaims (maar ook preciezer leveren wat klanten willen), begint met meten. En het adagium is: hoe eerder in het proces hoe beter.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Slimme software
Voor dat meetwerk vooraf, tijdens en na productie heeft het bedrijf Nirvention - geheel in de geest van Schumpeter - de ideale combinatie ontwikkeld. Bestaande analyseapparaten die hun waarde in het lab hebben bewezen, maar moeizaam inpasbaar zijn in industriële processen, hiervoor toepasbaar maken. Dat doet het bedrijf met slimme software. De software zelf combineert ook weer: meetdata van grondstoffen of processtromen met bijvoorbeeld proceswaarden en klantspecificaties. De combinatie maakt het ook mogelijk enorme hoeveelheden data (van een of meerdere instrumenten) te verwerken en om te rekenen in enkele simpele getallen die het (bij)sturen van het proces mogelijk maken.
Mindmapping en Blue Ocean
De aanpak van Nirvention is een krachtig voorbeeld uit de techniek van toepassing van de Blue Ocean Strategy, een innovatieve marketingstrategie waarbij een bedrijf een nieuw marktsegment opzoekt waar geen of nauwelijks concurrentie is. Tot deze visie kwam Hans Buskes, interim marketing & communications manager, samen met Nirvention toen hij zijn mindmapping kennis combineerde met de Blue Ocean Strategy. En het blijkt een hele lucratieve combinatie te zijn. Een van de instrumenten die Nirvention combineert met zijn software is XRF (röntgenfluorescentie), een typische 'red ocean' markt met een wereldwijde omzet van $ 700 miljoen. Dat lijkt veel, maar dertig XRF fabrikanten zijn in felle competitie. De innovatie van Nirvention vergroot het marktpotentieel tot meer dan $ 1 miljard.
Product op maat
De waarde-innovatie van deze combinatie is enorm groot. Normaal gesproken neemt men monsters uit het proces en stuurt deze naar het lab voor analyse. Dat kost tijd, soms te veel tijd. Proces wel of niet stilzetten? Stilzetten kost ook geld. Nu kan de meting altijd en overal plaatsvinden, vanaf het ruwe materiaal tot en met het finale product. En soms -als het om grondstoffen gaat - door de verpakking heen. De combinatie van meetinstrument en software bespaart enorm veel tijd en geld voor de fabrikant en zorgt voor een product dat voldoet aan de eisen van de klant. Het productieproces hoeft niet meer stil te worden gelegd, geen enkele product zal meer buiten specificatie zijn en recalls behoren tot het verleden.
Hans Buskes is al jaren zeer bedreven in het mindmappen. Zijn boek hierover verschijnt begin 2011. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan niet wachten!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid