Leenreclame deugt vaak niet; maar welke dan?
Persconferentie van de AFM gisteren, de waakhond van de financiële markten. De club van onze eigen Arthur Docters van Leeuwen neemt de gelegenheid te baat om de Frisia-achtige reclames eens flink te kritiseren: 33 procent ervan deugde niet. En niet alleen van de Dirk Scheringa Bank (DSB) gaan de haren overeind staan.
Alhoewel, DSB kom niet met naam en toenaam in het verhaal voor. Wel heeft de AFM nog bonje met één van de partijen, maar die wordt niet bij naam genoemd. Evenmin de andere acht die zich kennelijk hebben neergelegd bij de harde oordelen van de AFM.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe AFM heeft de afgelopen weken 172 televisiespotjes beoordeeld op de eisen die daaraan worden gesteld. Reclames voor krediet mogen niet misleiden en bij vermelding van een rentepercentage of een maandlast is bijvoorbeeld vereist ook informatie over de totale prijs van het krediet, de kredietsom of de kredietlimiet op te nemen.
Een derde gedeelte van de reclames voldeed niet aan de eisen, waarop de in totaal 9 partijen die verantwoordelijk waren voor de reclames zijn aangesproken. Een groot deel van de spotjes is na het contact met de AFM aangepast.
De AFM blijft de komende tijd televisiereclames voor krediet nauwgezet beoordelen, zo heet het. En geeft dat ene bedrijf niet toe, dan openbaart de AFM haar naam.
Waarom eigenlijk direct niet alle negen partijen genoemd? Hoort dat niet bij openbaar transparant bestuur? En wat doen de Ster, RTL, SBS en Tien tegen adverteerders die de wet overtreden? Kortom, jongens en meisjes journalisten van de marketing- en reclamebladen, aan het werk!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid