Overslaan en naar de inhoud gaan

Koffie, Koffiestrijd!

Inzet van het kort geding: de eis die de gemeenten stellen aan de criteria die de gemeentelijke inkopers stellen voor eerlijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En daar is Max Havelaar dan weer blij mee. op hun zeggen ze hierover: "Het internationale Fairtrade-keurmerk waar Stichting Max Havelaar mee werkt, heeft een primaire focus op kleine boeren in kansarme situaties waar de armoede vaak het grootst is." Maar Douwe Egberts hanteert de UTZ Certified standaard. En die standaard is de wereldkoploper, volgens de als het gaat om duurzaam en verantwoorde koffie. En waren dat nou niet precies dezelfde doelen die Max Havelaar nu juist in de sector probeert te bereiken? "Gemeenten moeten beseffen dat ze deze ontwikkelingen remmen door uitsluitend voor één keurmerk, in dit geval Fair Trade, te kiezen. De uitslag is daarom een verlies voor alle betrokkenen in de koffiesector", vindt directeur van Douwe Egberts Coffee Systems Gijs Weterings, die het vonnis nader gaat bestuderen.

related partner content for mobile comes here

Al met al krijg ik een onprettig gevoel bij de triomfantelijke reactie van Max Havelaar. Zijn ze nou markt aan het afschermen of lopen ze echt warm voor duurzaamheid en eerlijkheid in de keten? Waarom juichen ze niet toe dat de grote zus Sara Lee inmiddels ook het juiste pad heeft gekozen? En waarom zet Max Havelaar nu juist niet als 'gidsbedrijjf' een volgende stap door bijvoorbeeld klimaatneutrale koffie te introduceren? Dat zou pas goed doorbouwen zijn aan hun duurzaamheidsreputatie!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in