Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanttevredenheids(n)onderzoek

Hoe de beste bedoelingen om naar klanten te luisteren kunnen ontaarden in 'klanttevredenheidsnonderzoek', volgens Mark Berendsen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik zag van de week een mooi antivoorbeeld van hoe je met klanttevredenheidsonderzoek kan omgaan. Een bedrijf zette op z&;n website: ‘uw review is geld waard,  schrijf een positieve beoordeling en ontvang korting!’. Wacht even, las ik het goed; wees positief op een review platform en we belonen jou?!

related partner content for mobile comes here

Het deed mij onmiddellijk denken aan een voorval met de meneer van de garage. Laat ik het maar gewoon zeggen: de Audi garage. Nadat ik een belachelijk dure reparatie moest afrekenen, vroeg ie: ‘bent u tevreden, of zeer tevreden?’ Ik wilde Audi Nederland nog een mailtje sturen over deze wanvertoning, maar eenmaal buiten dacht ik weer aan andere zaken.

En nu ik toch bezig ben. Bij een nieuwe klant van Starred sprak men schande van het klanttevredenheidsonderzoek dat zij tot dan toe gebruikten. Je was vrij om de enquête te sturen naar wie je wilde. Een vestigingsmanager stuurde alleen enquêtes naar personen van wie hij zeker wist dat ze positief het kantoor hadden verlaten, zo was het verhaal. Het kantoor werd niet veel later ‘Vestiging van de Maand’.  

Drie voorbeelden in korte tijd van &;working the system&;. Vragen om beoordelingen en het stimuleren van het invullen van questionnaires zijn natuurlijk prima, maar hier zijn reviews en surveys een trucje geworden. Veel sterren levert hoge zoekresultaten op. Hoge klantwaardering zorgt ongetwijfeld voor een hoge bonus. Nou dan vragen we er toch gewoon om... Maar dat is de wereld op z&;n kop natuurlijk.

Een hoog rapportcijfer, veel sterren of een hoge NPS zijn het resultaat van hoe je met klanten omgaat, niet het beginpunt. Laten we niet beginnen ze te gaan kopen. Verdien ze en hou jezelf niet voor de gek!

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in