Overslaan en naar de inhoud gaan

Kies je online medium met doelgroep

Dit is het tweede deel van drie blogs met input voor je (digitale) marketingplan 2011. Je ziet wat het bereik en de belangrijkste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Social medium, bereik en doelgroep

related partner content for mobile comes here

Linked In
Gebruikers in Nederland ongeveer 3,1 miljoen 1)
Man/vrouw 62/32
Leeftijdsgroepen 25 - 34 jaar 31%, 35 -54 jaar 43%
Bijzondere doelgroepen: 24% is zzp-er, veel grote bedrijven, specifieke functies
Kijk voor best practices (HP, Athena health) op

Facebook
Gebruikers in Nederland (ongeveer): 5,4 miljoen 1)
Man/vrouw: 49/51
Leeftijdsgroepen: veel 25-34 jaar
Bijzonderheden: zeer veel deelnemers in grote steden zoals Amsterdam. 9)
Doelgroeptargeting mogelijk op leeftijd, geslacht, woonplaats en interesse.
Kijk voor een best practice op: http://www.facebook.com/advertising/?campaign_id=402047449186&placement=...
Goede site met tips en trucs:

Twitter
Gebruikers in Nederland ongeveer 3 miljoen 2)
Man/vrouw 55/45
Leeftijdsopbouw gebruikers in de VS (geen cijfers voor NL bekend)
18-34 jaar 45%
34 - 45 jaar 34% 5)
Bijzonderheden: Veel ‘grootverdieners’ >30% € 100.000/jr
40% leest alleen tweets van anderen.
Een ‘groot deel’ is niet actief. Zegt twitter zelf. 3)

Hyves
Gebruikers in Nederland: ongeveer 9,7 miljoen 3)
Veel jongeren 13 - 16 jaar. 6)
Bijzonderheden: veel gebruikers stappen over naar Facebook.
Doelgroeptargeting mogelijk. Specifiek Nederlands netwerk.
Voorbeeldcases:

YouTube In de US waren er in één maand (juli 2011) bijna 6 miljard views. Het ging om 158 miljoen unieke bezoekers in de maand juli. 8)
Er zijn (nog) geen cijfers voor Nederland.
Je kunt per video zien wat deze ‘doet’.
Populaire toepassingen: ludieke reclamespots (wonderbra), virale marketing (Yo Oma), instructievideo’s en preroll reclame (eerst de spot zien, dan je favoriete clip).

Online video
Gebruikers in Nederland: 86% van de Nederlanders geeft aan ‘wel eens’ te kijken
Verdeling over leeftijden: veel jongeren. Percentages ‘kijkt bijna dagelijks’:
13 - 19 jaar 61%, 20 - 34 jaar 37%, 35 - 50 jaar 20% 4)
Bijzonderheden: er zijn sterke aanwijzingen dat preroll video de werking van advertenties versterkt. 10)

QR codes
Aantal gebruikers in Nederland: (nog) onbekend
Man/vrouw: 36/64
Leeftijdsverdeling: <18 jaar 5%, 18-24 jaar 16%, 25- 34 jaar 22%, 35 - 44 jaar 25%, 45 - 54 jaar 22%
55-plus 11%
Bijzonderheden: overwegend via Smart¬phone (Apple)
Geslaagde toepassingen: als ondersteuning van stoeren actie/adventure campagnes voor rafting, motoren en dure auto’s. Ook meer inhoudelijke campagnes (kijk hier hoe we u kunnen helpen met dit probleem) zijn succesvol.
Plaatsing: Op verpakkingen, in printadvertenties en als coupon 7)

Mirjam Broekhoff is freelance onderzoeker en schrijver: ik maak taaie cijfers en feiten toegankelijk en - waar mogelijk - leuk.

Bronnenoverzicht
1) Volgens op hun webpagina: 1/12/2011
2) Volgens Nico Schoonderwoerd,
3)
4) Onderzoek , 2011
5) Cijfers april 2011. Bron:
6) SPOT
7)
8) Comscore, Bron:
9)
10)

Deel 1:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in