Overslaan en naar de inhoud gaan

Kabinet wil online nepreviews verbieden

Ingediend wetsvoorstel moet het (laten) plaatsen van neprecensies op internet verbieden. Dit moet eerlijke marketing ten goede komen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het kabinet komt met een verbod op het plaatsen en laten plaatsen van nepreviews op het internet. Dat moet leiden tot het verdwijnen van nepreviews, zodat alleen eerlijke - door consumenten geschreven - reviews overblijven om anderen te informeren. Het wetsvoorstel moet in mei 2022 ingaan, schreef het AD als eerste. Onderzoek geeft aan dat drie op de vier mensen zijn aankoop mede baseert op op de reviews van anderen. Het is dus belangrijk dat die reviews eerlijk zijn.

related partner content for mobile comes here

Webwinkels, maar ook platforms die bijvoorbeeld hotelovernachtingen of dagjes uit aanbieden, moeten reviews straks eerst op echtheid controleren voordat ze online mogen. Ook dat is een verschil met de huidige situatie, waarin een deel van de websites consumenten (nep)reviews laat plaatsen en ze na publicatie controleert. Of dit helemaal niet doet. Het wetsvoorstel verbiedt websites bovendien om negatieve recensies te verwijderen en positieve recensies wel te laten staan. 

Websites die de nieuwe wet schenden, kunnen een boete van minimaal vier procent van de omzet verwachten. 

Wetsvoorstel ter goedkeuring

Het wetsvoorstel dat nu bij de Tweede Kamer ligt, is gebaseerd op Europese regels. Internationale websites die werken met reviews, moeten op termijn dan ook in alle EU-landen zorg dragen dat zij zich aan de nieuwe wetgeving houden. Een meerderheid van de Tweede Kamer moet wel nog instemmen met het wetsvoorstel - en zal dit naar verwachting doen. 

Neprecensies zijn een langdurige plaag

Online neprecensies zijn al jaren een plaag op allerlei typen websites. Hoe groot het probleem is, is lastig vast te stellen. Experts schatten dat tussen de 16 en 33 procent van alle getoonde 'consumentenreviews' geschreven is door bedrijven, robots of mensen die niet hun eerlijke mening geven. Bijvoorbeeld omdat zij de eigenaar van het hotel kennen en een vijf sterren-review geven terwijl ze het hotel nog nooit bezocht hebben. 

Of omdat mensen een product ontvangen en niet hoeven te betalen als zij een vijf sterren-beoordeling achterlaten op de website van de verkoper of fabrikant. E-commercegigant Amazon is één van de websites die veel last heeft van neprecensies en oneerlijke recensies. Zo verbande Amazon in mei diverse bekende Chinese fabrikanten van elektronicaproducten van zijn platform omdat zij stiekem klanten aanmoedigden om vijf sterren reviews te publiceren. Deze zomer maakte Amazon bekend in het afgelopen jaar meer dan 200 miljoen nepreviews verwijderd te hebben. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in