'Jonge strandbezoekers makkelijk doelwit alcoholreclame'


Ook Heineken plaatst glasbakken langs het strand. STAP verzoekt de gemeenten in 2004 geen glasbakken meer met alcoholreclame langs de stranden toe te staan.
De 250 glasbakken van Bacardi-Martini hebben de vorm van een breezerflesje en functioneren daarmee als opvallende reclamezuil. Heineken plaatst glasbakken langs het strand in de vorm van een bierblikje.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe organisatie vindt de actie van de alcoholproducenten onverantwoord omdat in de zomermaanden veel minderjarigen het strand bezoeken. De actie is in strijd met de afspraken omdat in het kader van zelfregulering is overeengekomen dat alcoholproducenten zich zo min mogelijk op minderjarigen zullen richten. Bacardi-Martini en Heineken hebben als lid van de STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) zelf bijgedragen aan de afspraken over zelfregulering m.b.t. alcoholreclame.
Naar aanleiding van de reclame op de glasbakken van Bacardi-Martini en Heineken heeft STAP bij de Stichting Reclame Code (SRC) een klacht ingediend. Daarmee verzoekt STAP de SRC te onderzoeken of deze vorm van reclame in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.
Artikel 15 van deze code geeft aan dat reclame voor alcoholhoudende drank geen publiek mag bereiken dat voor meer dan vijfentwintig procent (25%) bestaat uit minderjarigen. STAP veronderstelt dat op bepaalde dagen en/of tijdstippen het percentage minderjarigen op de stranden de 25% overstijgt waarmee de bedoelde reclame in strijd is met de code.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid