Inzet sociale media versterkt band met tv-kijker


Het onderzoek "When Networks Network: TV Gets Social" is uitgevoerd onder vijfduizend Viacom-kijkers in de VS, Engeland, Duitsland, Brazilië en Rusland, Naast het invullen van een online onderzoek zijn social media dagboeken bijgehouden en online communities gemonitord.
Doel is inzichtelijk te maken hoe social media-activiteiten het kijkgedrag beïnvloedt,
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit het onderzoek komen drie motivaties naar voren:
1) Functioneel: Informatie boven alles
In alle landen waar Viacom het onderzoek heeft uitgevoerd, is functionaliteit de belangrijkste motivatie wanneer het gaat om tv-gerelateerd social media gebruik. Zo maakt 44% gebruik van social media om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over hun favoriete tv-programma en zoekt 37% toegang tot exclusieve content. Dit maakt social media wereldwijd de hedendaagse versie van een tv-gids voor de jonge kijkers.
2) Community: onderlinge communicatie binnen een community.
Kijkers maken gebruik van social media om te laten zien waar zij zelf naar kijken (34%, personal branding), om een verbinding aan te gaan met hun favoriete tv- programma (28%) en om een connectie aan te gaan met andere fans (28%). Kijkers die een programma ‘Liken’ of volgen op Twitter kijken ook meer dan gemiddeld naar het tv-programma (live, online of een herhaling) en zijn meer betrokken bij de digitale omgeving van het tv-programma en de zender.
3) Fun: Meedoen aan prijsvragen en sociale tv games
Andere belangrijke redenen voor social media-activiteiten rondom televisie zijn prijsvragen (24%) of het spelen van spelletjes (25% games, 24% polls). Meer dan 30% van de onderzoeksgroep speelt wekelijks tv-gerelateerde social media-games. Deze games zijn daarmee een belangrijke manier om kijkers het hele jaar door te verbinden met een programma of zender.
Promotie van nieuwe shows via social media
Wanneer het gaat om het ‘ontdekken van een nieuw tv-programma’, nemen sociale media (39%) een prominente plaats in, na tv-promo’s (54%) en mond-tot-mond reclame (50%). Opvallend daarbij is dat het ontdekken van een programma via sociale media een positieve invloed heeft op de bereidheid om het programma te bekijken: 70% is geneigd om een tv-première dan te gaan bekijken, tegen 48% wanneer de show ergens anders is ontdekt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid