Overslaan en naar de inhoud gaan

Inzet sociale media versterkt band met tv-kijker

Tv-zenders kunnen kijkers aan zich binden door de inzet van sociale media, zo blijkt uit onderzoek van Viacom.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek "When Networks Network: TV Gets Social" is uitgevoerd onder vijfduizend Viacom-kijkers in de VS, Engeland, Duitsland, Brazilië en Rusland, Naast het invullen van een online onderzoek zijn social media dagboeken bijgehouden en online communities gemonitord.

related partner content for mobile comes here

Doel is inzichtelijk te maken hoe social media-activiteiten het kijkgedrag beïnvloedt,

Uit het onderzoek komen drie motivaties naar voren:

1) Functioneel: Informatie boven alles

In alle landen waar Viacom het onderzoek heeft uitgevoerd, is functionaliteit de belangrijkste motivatie wanneer het gaat om tv-gerelateerd social media gebruik. Zo maakt 44% gebruik van social media om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over hun favoriete tv-programma en zoekt 37% toegang tot exclusieve content. Dit maakt social media wereldwijd de hedendaagse versie van een tv-gids voor de jonge kijkers.

2) Community: onderlinge communicatie binnen een community.

Kijkers maken gebruik van social media om te laten zien waar zij zelf naar kijken (34%, personal branding), om een verbinding aan te gaan met hun favoriete tv- programma (28%) en om een connectie aan te gaan met andere fans (28%). Kijkers die een programma ‘Liken’ of volgen op Twitter kijken ook meer dan gemiddeld naar het tv-programma (live, online of een herhaling) en zijn meer betrokken bij de digitale omgeving van het tv-programma en de zender.

3) Fun: Meedoen aan prijsvragen en sociale tv games

Andere belangrijke redenen voor social media-activiteiten rondom televisie zijn prijsvragen (24%) of het spelen van spelletjes (25% games, 24% polls). Meer dan 30% van de onderzoeksgroep speelt wekelijks tv-gerelateerde social media-games. Deze games zijn daarmee een belangrijke manier om kijkers het hele jaar door te verbinden met een programma of zender.

Promotie van nieuwe shows via social media

Wanneer het gaat om het ‘ontdekken van een nieuw tv-programma’, nemen sociale media (39%) een prominente plaats in, na tv-promo’s (54%) en mond-tot-mond reclame (50%). Opvallend daarbij is dat het ontdekken van een programma via sociale media een positieve invloed heeft op de bereidheid om het programma te bekijken: 70% is geneigd om een tv-première dan te gaan bekijken, tegen 48% wanneer de show ergens anders is ontdekt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in