Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovaties fmcg-branche komen willekeurig tot stand

Succesvolle innovaties in de branche van Fast Moving Consumer Goods (fmcg) komen in veel gevallen willekeurig tot stand. Dat blijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks de toenemende druk op producenten van A-merken om te innoveren, brengt het merendeel van de bedrijven weinig of geen structuur aan in het innovatieproces.

related partner content for mobile comes here

Meer dan de helft van de bedrijven heeft noch een visie op, noch doelstellingen voor innovatie geformuleerd. Uit het onderzoek blijkt dat de FMCG-bedrijven wel onderscheid maken tussen verschillende soorten innovaties. Men erkent dat een incrementele innovatie (bijvoorbeeld een nieuw smaakje of een andere verpakking) een andere aanpak in termen van geld en tijd vereist dan een radicale innovatie (een volledig nieuw product of dienst).

Dit onderscheid leidt echter niet tot het uitspreken van duidelijke ambities ten opzichte van innoveren. Slechts acht van de achttien onderzochte bedrijven hebben een visie op innovatie geformuleerd. Deze visie wordt in veel gevallen echter weer niet goed gecommuniceerd naar de medewerkers.

Men weet niet waar het bedrijf heen wil en welke rol innovatie daarin speelt.

Slechts vier van de 18 bedrijven hebben hun visie geconcretiseerd in doelstellingen.
‘Het is voor bedrijven in de FMCG branche steeds moeilijker zich te onderscheiden terwijl dat door de prijzenoorlog in deze branche juist steeds belangrijker is. Redenen genoeg om júist grip te willen krijgen op het innovatieproces,’ aldus Philip Elias, directeur van Beagle.
‘Grip op het innovatieproces begint met de formulering van een visie waaruit blijkt hoe het bedrijf op de lange termijn aan de slag gaat met innovatie. Vervolgens moet zo’n visie worden omgezet in concrete doelstellingen zodat richting wordt gegeven aan productontwikkeling. ‘Wat willen we precies bereiken met innovatie?’ en ‘Welk ‘soort’ innovaties draagt hier aan bij en welke niet?’ Helderheid in doelstellingen vertaalt zich in een meer gerichte aanpak en meer grip op het proces.’

Uit het onderzoek blijkt dat FMCG-bedrijven in de praktijk moeite hebben met het faciliteren van innovatie. Veel bedrijven komen niet verder dan visies als ‘innovatie is key’. De bedrijven die er wel in slagen de juiste randvoorwaarden te creëren, zijn ook veel bewuster met innovatie bezig. Een voorbeeld daarvan is de aanstelling van een innovatiemanager.
Elias is evenwel hoopvol: ‘Hoewel de resultaten verontrustend lijken, hebben alle onderzochte bedrijven wél succesvolle producten op de markt gebracht. Wij denken echter dat FMCG-bedrijven de continuïteit van succesvolle innovaties nog beter kunnen waarborgen door meer structuur aan te brengen in de pre-product life cycle.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in