Ikea-bijbel mag dunner


De Ikea-gids mag dan de Bijbel passeren als meest verspreide drukwerk, met 175 miljoen exemplaren in 35 landen, de vraag is of Ikea zo trots moet zijn op deze enorme papierverspilling en aantasting van de natuur. Maar dat is niet de reden voor de marketingafdeling om het boekwerk dunner te willen maken.
Aan de ene kant maakt de Zweedse meubelgigant goede sier met een enorme redactie, van maar liefst 97 procent, van het aantal uitgegeven plastic tassen sinds de invoering van statiegeld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar anderzijds nog die papierberg, goed voor enorme Scandinavische houtkap. En dat terwijl de gids na een jaar weer weg kan, in tegenstelling tot de bijbel overigens.
De Ikea-gids kan wel wat dunner, zegt marketingdirecteur Ulf Smedberg tegen Wall Street Journal (betaalde toegang). In China begon Ikea daar al mee. De gids is een stuk dunner dan elders met 40 pagina's, met louter nog productinformatie en kleine foto's geen pagina's met hele interieurs meer.
De reden vormt echter niet de verspilling van papier maar kostenbesparing en prijsaanpassing. Chinezen zijn prijskopers bij uitstek en Ikea moet mee in een prijzenslag. De dunnere gids geeft Ikea vijf keer per jaar uit in China. Dan kan ze prijzen sneller aanpassen aan de markt. En in totaal vallen de kosten aanzienlijk lager uit dan met één dikke gids per jaar.
Dat zou een trend kunnen worden voor de andere landen waar Ikea bezig is, aldus Smedberg.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid