Overslaan en naar de inhoud gaan

Ikea-bijbel mag dunner

De Ikea-gids mag dan de Bijbel passeren als meest verspreide drukwerk, met 175 miljoen exemplaren in 35 landen, de vraag is of Ikea zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Ikea-gids mag dan als meest verspreide drukwerk, met 175 miljoen exemplaren in 35 landen, de vraag is of Ikea zo trots moet zijn op deze enorme papierverspilling en aantasting van de natuur. Maar dat is niet de reden voor de marketingafdeling om het boekwerk dunner te willen maken.

related partner content for mobile comes here

Aan de ene kant maakt de Zweedse meubelgigant goede sier met een , van maar liefst 97 procent, van het aantal uitgegeven plastic tassen sinds de invoering van statiegeld.

Maar anderzijds nog die papierberg, goed voor enorme Scandinavische houtkap. En dat terwijl de gids na een jaar weer weg kan, in tegenstelling tot de bijbel overigens.

De Ikea-gids kan wel wat dunner, zegt marketingdirecteur Ulf Smedberg (betaalde toegang). In China begon Ikea daar al mee. De gids is een stuk dunner dan elders met 40 pagina's, met louter nog productinformatie en kleine foto's geen pagina's met hele interieurs meer.

De reden vormt echter niet de verspilling van papier maar kostenbesparing en prijsaanpassing. Chinezen zijn prijskopers bij uitstek en Ikea moet mee in een prijzenslag. De dunnere gids geeft Ikea vijf keer per jaar uit in China. Dan kan ze prijzen sneller aanpassen aan de markt. En in totaal vallen de kosten aanzienlijk lager uit dan met één dikke gids per jaar.

Dat zou een trend kunnen worden voor de andere landen waar Ikea bezig is, aldus Smedberg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in