Overslaan en naar de inhoud gaan

Dove: schoonheidsideaal vijand gelukkige jeugd

De start van het nieuwe schooljaar is voor veel meisjes een nachtmerrie. 22 procent van de Nederlandse meisjes geeft aan liever niet naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De start van het nieuwe schooljaar is voor veel meisjes een nachtmerrie. 22 procent van de Nederlandse meisjes geeft aan liever niet naar school te willen uit ontevredenheid over hun uiterlijk. Dit blijkt uit een onderzoek van merk .

Veel meisjes ontwikkelen minderwaardigheidsgevoelens over hun uiterlijk, waardoor ze niet hun volle potentieel benutten. Zo zegt 34 procent niet voor haar mening uit te komen wanneer ze geen goed gevoel heeft over haar uiterlijk.

Meiden tussen 15 en 17 jaar zouden zich een stuk beter voelen als ze dunner (47 procent) of mooier (29 procent) waren en meer zelfvertrouwen (35 procent)hadden.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse vrouwen en meisjes vinden dat het huidige schoonheidsideaal nog te vaak wordt bepaald door uiterlijke kenmerken. Daarnaast is het algemene schoonheidsbeeld te nauw gedefinieerd.

Veel vrouwen geven aan dat hen in hun jeugd geen realistisch schoonheidsbeeld is meegegeven. Maar liefst 41 procent zegt dat het hen moeite kost zichzelf mooi te vinden wanneer ze worden geconfronteerd met het huidige schoonheidsideaal.

Schoonheidsoffensief
Vanaf 1 september start Dove een schoonheidsoffensief om de maatschappij op te roepen jonge meiden aan te moedigen hun uiterlijk te waarderen en zo meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

De reclamecampagne laat jonge meisjes zien en de dramatische gevolgen die nauw gedefinieerde schoonheidsidealen kunnen hebben voor de manier waarop zij hun eigen lichaam en schoonheid ervaren.

Hiermee hoopt Dove het bewustzijn ten aanzien van de gevolgen van dit soort schoonheidsidealen te verhogen onder vrouwen, maar ook binnen de maatschappij in het algemeen.

Naast een reclamecampagne brengt Dove het boekje Truth & Dare uit voor meisjes tussen de 12 en 18 jaar; hierin wordt de 'gekunstelde' schoonheid in de huidige maatschappij aan de kaak gesteld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in