Overslaan en naar de inhoud gaan

BNO en DMN komen met pitchcode

De Beroepsorganisatie voor Nederlandse Ontwerpers (BNO) heeft samen met het Design Management Netwerk (DMN) een pitchcode opgesteld voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De (BNO) heeft samen met het Design Management Netwerk (DMN) een opgesteld voor ontwerpcompetities.

related partner content for mobile comes here

Met deze (door de branche gedragen) leidraad hopen de twee organisaties de resultaten van een pitch te optimaliseren.

De competitieleidraad moet een handvat worden voor opdrachtgevers die een pitch willen organiseren, en voor deelnemende bureaus 'een handreiking bij de uitvoering van een evenwichtig competitieproces'.

In de code wordt bijvoorbeeld aangegeven wanneer het handig is om een intensieve bureaucompetitie uit te schrijven, of dat een eenvoudigere bureau-analyse of orientatie ook volstaat.

En hoelang mag je wachten met je uiteindelijke beslissing? En moet je een bureau nu wel of niet betalen voor zijn pitchinspanningen?

De organisaties zijn in principe tegen onbetaalde competities. Een pitchopdracht vergoeden is netjes zakendoen en komt de relatie tussen opdrachtgever en bureau alleen maar ten goede, aldus de branche-organisaties.

De BNO en het DMN hopen met deze competitieleidraad een begin te hebben gemaakt van branchebrede
(zelf)regulering bij ontwerpcompetities.

Ook de VEA hanteert sinds begin dit jaar een pitchcode voor zijn leden: . De VEA heeft deze code samen met de opgesteld. De branchevereniging rekende onlangs uit dat in 2005 een VEA-lid gemiddeld aan 8 pitches deelnam. In 81 procent van de pitches werden creatieve/ strategische voorstellen gevraagd. Slechts in 38 procent van deze gevallen stond hier een financiële vergoeding tegenover.

Gemiddeld werd volgens de VEA per pitch ?16.000,- toegelegd. In totaal kostten de pitches een bureau ?130.000,- op jaarbasis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in