Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik ben eruit: nieuws wordt pas nieuws als het emotie oproept

Was het lachen of huilen met het nieuws de afgelopen dagen?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De New York Times vergelijkt Rutte met Trump, de parkietjes van Cynthia kwamen om het leven door de pannen van AH (en niet erin) en Lee Towers is dankzij Lubach wereldberoemd... Ondertussen worstelt de kwaliteitspers bijna hyperventilerend met de semantiek van het wel of niet jokken, alternatieve feiten en het factchecken van nepnieuws.

related partner content for mobile comes here

Komkommertijd
Dit was het nieuws van de afgelopen dagen in een notedop. Ik krijg er een komkommertijdgevoel van. En dat terwijl het niet eens vakantie is.

In de serie Kijken in de Ziel vertelde nog niet zo lang geleden een hele trits aan hoofdredacteuren wat hun definitie van nieuws is (zie het filmpje). En ze zeiden allemaal wat anders. Toch vind ik de nieuwsselectie per dag nog niet zo heel erg verschillend per medium; ik kom overal die geblondeerde koppen tegen en weet al lang niet meer wat ik waar heb gezien. Best wel raar. Zelfs weet het niet. De uitleg van nieuws is zo lang, dat je alles eronder kunt scharen (of niets).

(Tekst gaat onder video verder)

 

CABABA-lijstje
Komend halfjaar geef ik weer twee HBO-minors over pers & media. En dan moet ik toch wat. Daarbij leer ik mijn studenten tot nu toe altijd het CABABA-lijstje (conflict, actualiteit, belang van de lezer, afwijkend, beroemdheid en afstand). Waarbij ik ook meteen roep dat conflict vroeger onderaan stond en tegenwoordig bovenaan.

Persoonlijk
Misschien is het tijd om het aan te passen. Misschien is de beste definitie van nieuws wel dat het persoonlijk is. Zelfs voor een journalist. Misschien moet emotie wel bovenaan en begin ik voortaan met een trits smileys en komkommers. Want of we willen of niet; op dit moment spant de emotie de kroon. Misschien moet ik mijn zendingsdrang loslaten en mijn studenten het zelf laten verzinnen. Jullie nog een ingeving?

Marjet Heins, Buiten de Lijntjes Communicatie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in