Overslaan en naar de inhoud gaan

Horeca op zoek naar zuinige consument

De Nederlandse horeca speelt in op het feit dat consumenten minder willen uitgeven: de prijs van maaltijden is in Nederland is in een jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2012 betaalde de restaurantbezoeker voor een gemiddeld driegangenmenu 27,45 euro, een daling van ruim 15 procent in 1 jaar tijd.

related partner content for mobile comes here

Deze conclusie trekt het Food Service Instituut Nederland (FSIN) op basis van de analyse van marktgegevens op de vakbeurs Horecava, die maandag in de Amsterdamse RAI is begonnen.

Nederlanders gaven vorig jaar in totaal 43 miljoen euro (0,1 procent) meer uit aan eten en drinken. Dat is vooral te danken aan de consumptie thuis, die steeg met 242 miljoen. De omzet van supermarkten steeg met 511 miljoen euro, ofwel 1,8 procent. Speciaalzaken echter zagen hun verkoopcijfers dalen met 179 miljoen.

Buiten de deur werd wel minder geld besteed aan eten (-1,1 procent), maar dat was minder dan gevreesd. Over de hele linie, inclusief horeca, bedroeg de daling 199 miljoen euro. De totale consumentenuitgaven daalden met 2,1 miljard (-0,9 procent).

De dalingen zijn vooral te wijten aan het extreem lage consumentenvertrouwen, stelt FSIN. Consumenten houden de hand op de knip en eten dus ook minder vaak buiten de deur. Maar komend jaar verandert dat: het percentage consumenten dat aangeeft ook in 2013 minder uit te geven aan eten buiten de deur, is gezakt van 63 procent naar 57 procent. Op duurzame artikelen zoals meubels, tv's en auto's, wordt meer bezuinigd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in