Horeca op zoek naar zuinige consument
In 2012 betaalde de restaurantbezoeker voor een gemiddeld driegangenmenu 27,45 euro, een daling van ruim 15 procent in 1 jaar tijd.
Deze conclusie trekt het Food Service Instituut Nederland (FSIN) op basis van de analyse van marktgegevens op de vakbeurs Horecava, die maandag in de Amsterdamse RAI is begonnen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaNederlanders gaven vorig jaar in totaal 43 miljoen euro (0,1 procent) meer uit aan eten en drinken. Dat is vooral te danken aan de consumptie thuis, die steeg met 242 miljoen. De omzet van supermarkten steeg met 511 miljoen euro, ofwel 1,8 procent. Speciaalzaken echter zagen hun verkoopcijfers dalen met 179 miljoen.
Buiten de deur werd wel minder geld besteed aan eten (-1,1 procent), maar dat was minder dan gevreesd. Over de hele linie, inclusief horeca, bedroeg de daling 199 miljoen euro. De totale consumentenuitgaven daalden met 2,1 miljard (-0,9 procent).
De dalingen zijn vooral te wijten aan het extreem lage consumentenvertrouwen, stelt FSIN. Consumenten houden de hand op de knip en eten dus ook minder vaak buiten de deur. Maar komend jaar verandert dat: het percentage consumenten dat aangeeft ook in 2013 minder uit te geven aan eten buiten de deur, is gezakt van 63 procent naar 57 procent. Op duurzame artikelen zoals meubels, tv's en auto's, wordt meer bezuinigd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid