Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe kan de retailer zich staande houden tegen het geweld van de e-commerce giganten?

Intertoys was het zoveelste winkelbedrijf dat het loodje legde. Is er toekomst voor fysieke winkels?
Intertoys .. veel speelgoed, geen beleving
Intertoys .. veel speelgoed, geen beleving

De ondergang van speelgoedzaak Intertoys is het zoveelste bewijs dat de retailer in de winkelstraat niet langer op de oude voet door kan. Online is er hevige concurrentie van e-commerce giganten als Amazon en Bol.com die een steeds groter deel van de markt bedienen. Hoe kan de retailer zich staande houden in dit geweld?

related partner content for mobile comes here

Bol.com en Amazon groeien sneller dan de markt en trekken steeds meer marktaandeel naar zich toe. Ze worden bovendien steeds veelzijdiger. Het zijn niet langer digitale warenhuizen, maar platformen waarop ze derden in staat stellen om hun producten te verkopen. Voor winkeliers is dat slecht nieuws. Op de korte termijn kunnen ze van de marketingdiensten van zo'n platform gebruikmaken, maar op den duur zullen producenten steeds vaker hun merken direct via Amazon en bol.com verkopen. De winkelier wordt een overbodige schakel.

De helft online

Online negeren is onmogelijk. Dan wacht onherroepelijk hetzelfde lot als Intertoys. Het gros van de producten en diensten op de markt wordt nog gekocht in een fysieke winkel, maar dit aandeel slinkt. Op dit moment geven Nederlanders 25% van hun geld uit aan producten en diensten die ze kopen via webwinkels. Dit zal de komende vijf jaar groeien tot 37%van de consumentenbestedingen. Voor sommige productgroepen gaat die transitie zelfs nog sneller. Ongeveer de helft van al het speelgoed wordt momenteel bijvoorbeeld online verkocht.

Om als fysieke winkelbedrijf nu nog de achtervolging in te zettten, is zinloos. Ik wil de retailer in plaats daarvan adviseren om het budget voor digitalisering te gebruiken voor het verbeteren van de winkelervaring. Hoogleraar Cor Molenaar zei onlangs tijdens een interview met BNR dat winkelen een beleving moet zijn. Ofwel, de winkel als plek voor hedonisme. 'De winkelbeleving moet appelleren aan een geluksgevoel. Een bezoeker van de Bijenkorf voelt zich in een andere wereld als hij of zij die winkel binnenstapt.' Speciaalzaken hebben volgens Molenaar de toekomst, want hier vind je het aanbod dat grote e-commerce bedrijven niet hebben.

Er zijn allerlei oplossingen  te bedenken waarmee je de winkelervaring geweldig kunt verrijken. Je kan bijvoorbeeld digitale content inzetten, zoals reviews en uitlegvideo’s. Met behulp van iBeacons kun je bezoekers aanbiedingen presenteren die passen bij zijn of haar interesse. Bij selfservice portals kunnen klanten zelf bestellen of producten opvragen uit het depot als het niet in een etalage staat. Je stapt in het pashokje en je gloednieuwe pak ligt er al klaar.

Personalisatie

Een winkelier die de concurrentie wil aangaan met Amazon moet beleving toevoegen aan zijn site. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een onderscheidend nicheaanbod, maar ook door te personaliseren. Door content te personaliseren en af te stemmen op de websitebezoeker zorg je voor relevantie. Bezoekers blijven langer hangen, waardoor de kans dat ze daadwerkelijk iets kopen – of naar je fysieke winkel komen - toeneemt.

Digitalisering is een bedreiging voor de retailer, maar het biedt ook kansen om de winkelbeleving te verbeteren. Wie goed kijjkt, ziet meer dan genoeg kansen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in