Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe belangrijk is de shopper voor de merkpositionering?

In de afgelopen periode ben ik er een aantal keer mee geconfronteerd: shoppermarketing beïnvloedt de merkpositionering. Je zou zeggen, dit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Omgekeerd spreekt bijna vanzelf, de merkpositionering is van invloed op de shopper campagne. Immers, het DNA van het merk drukt zijn stempel op alle communicatie. Al is in briefingen voor shopperactivaties de ‘merksleutel’ niet altijd een vanzelfsprekend onderwerp.

related partner content for mobile comes here

Met name bij het aanscherpen van een merkpositionering is de invloed van shopperdenken merkbaar. Wellicht omdat het positioneringsproces dan iets minder abstract is en dichter bij de dagelijkse (shoppercommunicatie) praktijk staat. In het herpositioneringsvraagstuk kan bijvoorbeeld worden meegenomen of de positionering ook ‘actionable’ is op de winkelvloer.

Shopper in positioneringsmodel
Binnen onze organisatie werken we voor positioneringsvraagstukken meestal met het brand key model (volgens mij oorspronkelijk door Unilever ontwikkeld). Voor merken die producten in retail verkopen is het verstandig om in de brand key, naast de consument en customer (retailer), ook de shopper als doelgroep mee te nemen. Shopper en consument zijn immers lang niet altijd dezelfde. Vervolgens kun je bij insight dus ook shopper insights meenemen en bij benefits ook shopper benefits.

Groot voordeel is dat het merk dan niet alleen een onderscheidende positie in de ogen van consumenten creëert. Ook in winkelomgevingen en webshop is in het merk al de basis gelegd voor een onderscheidende positie, zowel in het schap als in activaties.

In de praktijk zien we de invloed van shopper marketing vooral bij positionering van merkproducten in sterk concurrerende markten. Dit is in verschillende branches aan de orde (home electronics, doe-het-zelf en food).

Ik ben heel benieuwd of de trend dat shopperdenken de merkpositionering beïnvloed ook door anderen wordt gezien. Zal het toevoegen van de shopper in positioneringsmodellen de positionering rijker en beter werkbaar in de praktijk maken?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in