Hearst neemt Men’s Health over van Weekbladpers


De overname van Men’s Health door Hearst Magazines Netherlands van Weekbladpers Tijdschriften is effectief per 1 januari 2013. Met de overname gaat de licentie van de titel (van Rodale), het abonneebestand en de redactie over naar Hearst Magazines Nederland. De partijen doen geen financiële mededelingen over de overname.
Het motief dat Luc van Os, directeur van Hearst Magazines Netherlands, noemt voor de overname is dat de titel goed past in het portfolio van Hearst: ‘We willen hiermee onze positionering versterken en ons commitment aan de bovenzijde van de markt voor mannentitels verder kracht bij zetten.’ Het portfoliobeleid van Hearst richt zich volgens Van Os primair op sterke, internationale merken. Men’s Health is een licentie van Rodale. In de UK wordt Men’s Health ook door Hearst uitgegeven. Internationale Hearst baas Duncan Edwards zegt opgetogen te zijn nu ook in Nederland met Rodale samen te werken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHylke van der Meer, directeur van Weekbladpers Tijdschriften, zegt dat hij afscheid neemt van Men’s Health, omdat Rodale aandrong op het uitgeven van Women’s Health in Nederland. Van der Meer: ‘Daar voelden wij niet zo veel voor.’ De licentie voor Men’s Health zou aflopen eind 2013. Besloten is om de licentie een jaar eerder te beëindigen. Het hardloopblad Runner’s World, ook een licentie van Rodale, blijft wel in het portfolio van Weekbladpers Tijdschriften.
Hoofdredacteur Jan Peter Jansen blijft aan, net als de voltallige redactie. Van Os: ‘Er vallen geen ontslagen.’ De advertentieverkoop voor Men’s Health komt per 1 januari in handen van NL Media Advertising Group (NL MAG). NL MAG vertegenwoordigt alle titels van Hearst Magazines Netherlands.
In 2013 bestaat Men's Health 25 jaar in Amerika en 15 jaar in Nederland. De oplage van Men’s Health ontwikkelde zich in de laatste twee jaar redelijk stabiel. De titel daalt marktconform. De betaalde oplage in 2011 bedroeg 44 duizend stuks. In het tweede kwartaal van dit jaar (meest recente rapportage) was dat 42 duizend. Het sterkste kwartaal voor Men’s Health is traditiegetrouw het derde kwartaal (‘wasbordjesseizoen’). Zowel in 2010 als in 2011 bedroeg die 52 duizend stuks.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid