Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei online markt Europa zakt in

De groei in online advertentiebestedingen in de grote Europese markten is vorig jaar gezakt tot onder 20 pct. De vooruitzichten voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2008 was de Europese online advertentiemarkt goed voor 12,9 miljard euro, een groei met 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. In de VS bleef de groei steken op 10,6% met een omzet van 16,6 miljard euro. Hoewel Europa dus relatief inloopt; had de markt ook hier sterk te leiden van de crisis. De gevolgen zijn het sterkst merkbaar in de grootste, meest volwassen online markten.

De top 10 landen in Europa tellen voor 93% vqn de totale bestedingen.In veel van deze landen zakte de groei tot onder 20%. Nederland daalde nog sterker en zag de groei inzakken tot 9% (van 729 miljoen naar 794 miljoen euro). Kanttekening hierbij is wel dat de uitgaven aan affiliatemarketing niet in de cijfers zijn opgenomen, terwijl die wel een groot deel van het totaal uitmaken bij ons.

Search blijf de belaqngrijkste post in online. Met een groei van 26% en een waarde van 5,6 miljard euro komt het aandeel in de totale bestedingen op 43%. Rubrieksadvertenties volgen met een groei van 17% en display met 15% groei.

Voor het lopende jaar is het IAB uitgesproken somber. IAB-voorzitter Alain Heureux gaat uit van een vlakke lijn of ten hoogste een kleine plus van 5%. Veel zal volgens hem afhangen van wat adverteerders doen met de budgetten diezij nu hebben bevroren. Gaat het geld alsnog naar traditionele media in plaats van online dqn sluit hij zelfs een kleine daling niet uit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in