Overslaan en naar de inhoud gaan

Grensoverschrijdend creatief

Aan direct marketing over de grens zitten heel wat haken en ogen. Belangrijkste advies voor wie het toch wil proberen: denk als een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een pakkende slogan die het hier heel goed doet, kan volledig de plank mis slaan in Frankrijk of Japan. En de tekst die zo mooi in het format paste kan in een andere taal wel bijna twee maal zo lang uitpakken. Kortom: direct marketing in het buitenland is geen kwestie van even je campagne (laten) omzetten in de gewenste taal. Om blunders en flops te voorkomen een paar tips:

related partner content for mobile comes here

1. Vraag altijd advies aan plaatselijke deskundigen die de taal en de situatie in het betreffende land op hun duimpje kennen.

2. Woordspelingen zijn uit den boze (ze zijn gewoon niet te vertalen).

3. Besef dat beelden in verschillende culturen totaal andere connotaties kunnen hebben.

4. Gebruik geen stereotypen (ze gaan vaak niet op).

5. Check de juistheid van de vertaling altijd nog even door hem te laten lezen en terugvertalen door een native speaker.

6. Fixeer je niet teveel op de culturele verschillen, maar ga uit van overeenkomsten. Kies bijvoorbeeld een symbool dat in alle culturen een soortgelijke betekenis heeft.

7. Meet het succes niet alleen op basis van return on investment, maar ook in termen van brand impact. Dat laatste is zelfs het belangrijkste doel in markten waar je product nog weinig bekend is.

Bron: Direct Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in