Overslaan en naar de inhoud gaan

Google onder vuur CBP vanwege privacyschending

Zoekgigant moet toestemming vragen voor opslaan van zoekopdrachten en surfgedrag, het scannen van e-mail en het volgen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het CBP dat het Google een zogeheten last onder dwangsom heeft opgelegd die kan oplopen tot 15 miljoen euro. Volgens het CBP combineert Google gebruikersgegevens, ook van internetgebruikers die niet zijn ingelogd met een Google-account en op websites waar het bedrijf cookies plaatst. Deze privacygevoelige data wordt onder andere gebruikt voor het tonen van advertenties.

related partner content for mobile comes here

“Google vangt ons in een onzichtbaar web van onze persoonsgegevens zonder ons dat te vertellen en zonder daarvoor onze toestemming te vragen. Dit loopt al sinds 2012 en wij hopen dat ons geduld niet langer op de proef gesteld zal worden”, aldus voorzitter Jacob Kohnstamm.

De privacywaakhond wil dat Google voortaan ondubbelzinnig toestemming vraagt aan gebruikers om gegevens die door diverse Google-diensten gegenereerd worden te mogen combineren, bijvoorbeeld door het tonen van een pop-up. Ook moet het Amerikaanse internetbedrijf duidelijker uitleggen welke gegevens precies verzameld worden en hoe deze worden gebruikt. Verder zou Google duidelijker moeten maken dat YouTube onderdeel is van het internetconcern, al zegt het CBP dat Google hier al enkele stappen in heeft gezet.

De zoekgigant zegt in een reactie snel met het CBP om de tafel te willen gaan zitten: “We zijn teleurgesteld in de last onder dwangsom van het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens, vooral omdat we reeds een aantal aanpassingen hebben doorgevoerd in reactie op de door het CBP geuite zorgen. We hebben recentelijk een voorstel voor verdere wijzigingen voorgelegd aan de groep van Europese privacytoezichthouders en we zien er naar uit om deze op korte termijn met hen te bespreken”, aldus de internetreus.

Begin 2012 kondigde Google aan dat per 1 maart 2012 wereldwijd nieuwe privacyvoorwaarden gelden voor de gebruikers van alle diensten van Google. De Franse privacytoezichthouder is daarop namens alle Europese privacytoezichthouders een onderzoek gestart. Dit resulteerde inonderzoeksresultaten die in oktober 2012 zijn gepubliceerd.

Na dit vooronderzoek hebben 6 privacytoezichthouders, in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Nederland, besloten om nationale onderzoeken te starten op basis van hun eigen nationale privacywetgeving.

Google heeft inmiddels een brief gestuurd aan deze 6 toezichthouders, waarin het bedrijf een groot aantal maatregelen aankondigt om aan de Europese privacywetgeving te gaan voldoen. Het CBP heeft nog niet vastgesteld of de voorgestelde maatregelen alle overtredingen beëindigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Privacy heilig

Mijn brievenbus heb ik versiert met de mededeling van geen reclamefolders in de bus.
Dat betekent ook voor Google en zijn zogenaamde partners geen advertenties of profiel aanmaken.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in