Google en Heineken werken samen
De Financial Times meldt dat Heineken en Google gaan samenwerken op het gebied van digital advertising. De twee sloten daartoe een miljoenencontract.
Heineken CMO Alexis Nasard maakte het vorige week bekend in Cannes, tijdens Cannes Lions. Heineken zal meer adverteren op Google, maar ook op Youtube en op de mobiel. In ruil krijgt Heineken van Google advies, data en kortingen.
De deal betreft meer dan 20 internationale markten. Het is de eerste deal tussen Google en een groot internationaal merk. Volgens Nasard geeft de samenwerking een competatief voordeel. ‘Dit is de eerste stap op weg naar samenwerking met de belangrijkste kennisbronnen, in een snel veranderend medialandschap.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet marketingbudget van Heineken bedraagt 3 miljard per jaar. 4 procent daarvan gaat naar digitale marketing. Maar dat wordt snel meer, als het aan Heineken ligt. Het merk wil internet (met name Youtube) serieuzer nemen als platform voor massabereik.
Nasard is duidelijk in zijn keuze voor Google boven traditionele bureaus: ‘Ik denk niet dat traditionele bureaus Google’s business even goed kennen als Google zelf. De ervaring die zij brengen, is uniek.’
In 2009 onderzocht Heineken Nederland al samen met Google (en nota bene twist, de digitale afdeling van Heineken’s oude mediabureau Kobalt) de merkeffecten van searchmarketing in relatie tot andere media.
Die samenwerking smaakte toen al naar meer, en heeft –uiteindelijk- dus geresulteerd in deze deal. En Kobalt is inmiddels ingeruild voor WPP's Mindshare.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid