Overslaan en naar de inhoud gaan

GfK: 'Markt mobiele devices volledig verzadigd'

Het aantal mensen dat een mobiel apparaat bezit is in 2016 grotendeels gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het bezit van mobiele apparaten is in 2016 niet of nauwelijks gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Zowel de markt van de smartphones, tablets als e-readers is in Nederland verzadigd. 67% van de Nederlanders (13 jaar en ouder) bezit een tablet, 83% een smartphone en 25% een e-reader. Ook het bezit van de Smart TV is met 35% stabiel en de interesse in de smartwatch is nagenoeg gelijk aan vorig jaar. Alleen onder jongeren (13-17 jaar) is het tabletbezit aanzienlijk gestegen. Bijna drie kwart (72%) van hen is eind 2016 in het bezit van een tablet versus 60% eind 2015. Gemiddeld heeft een huishouden eind 2016 3,7 apparaten in bezit (3,6 dec. 2015). Vergeleken met vijf jaar geleden is het aantal devices in de Nederlandse huishoudens wel sterk toegenomen en is het aantal smartphones en tablets zelfs verdubbeld.

related partner content for mobile comes here

Nederlanders (13 jaar en ouder)
1.   67 procent bezit een tablet
2.   83 procent een smartphone
3.   25 procent een e-reader
4.   35 procent bezit een Smart TV


3.   25 procent een e-reader
4.   35 procent bezit een Smart TV


4.   35 procent bezit een Smart TV

4.   35 procent bezit een Smart TV

 

Toename bankieren en online shoppen via smartphone In het gebruik van de mobiele telefoon is wel het een en ander veranderd. Het surfen, bellen en emailen is gelijk gebleven. Bankieren en online shoppen is populairder geworden. Meer dan de helft van de Nederlanders (52% dec. 2016 vs 47% dec. 2015) gebruikt de smartphone voor online bankieren. Online shoppen via de smartphone stijgt van 22% in dec. 2015 naar 26% dec. 2016.

Populariteit Instagram en Snapchat stijgt met name onder jongeren Wat de social media betreft zijn Instagram, Snapchat en Pinterest de groeiers. Instagram groeit van 18% dec. 2015 naar 22% dec. 2016. Snapchat is in dec. 2016 11% (vs 7% dec. 2015) en Pinterest groeit van 13% naar 17% in deze periode. Het aantal Facebookgebruikers blijft met 72% stabiel en het gemiddeld aantal bezoeken per week op Twitter is afgenomen van 25% naar 21% terwijl het aantal posts gelijk blijft. Ook hier laten de jongeren tussen de 13 en 17 jaar de grootste verschillen zien. De daling in het aantal Facebook accounts onder deze doelgroep is gestopt. Het aantal actieve Instagram accounts stijgt binnen deze doelgroep tussen dec. 2015 en 2016 van 54% naar 68%, Snapchat van 52% naar 61%.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in