Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen Grand Prix in eerste jaar voor Creative Data Lions

Er werden zes gouden Leeuwen uitgereikt in deze nieuwe categorie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De eerste &;Creative Data&;-jury in de 62-jarige geschiedenis van Cannes Lions is vooral bezig geweest met het definiëren van waar deze nieuwe categorie precies over gaat en wat toekomstige inzenders zouden moeten doen.

related partner content for mobile comes here

Juryvoorzitter David Sable, global ceo van Y&R, zei op de persconferentie vandaag: &;Omdat dit het eerste jaar was van een categorie met elf subcategorieën die sterk uiteenliepen - van data integratie tot het brengen van een verhaal - hadden we niet het gevoel dat we in staat waren om een Grand Prix-winnaar aan te wijzen.&;

Sable vertelde dat de jury vooraf twee maanden lang artikelen en gedachten heeft uitgewisseld over waar de Creative Data-categorie over zou moeten gaan, een statement te maken, een norm neer te leggen en aan te geven wat de benchmark zou moeten zijn.

De jury kende zes gouden Leeuwen toe. Op de persconferentie lichtte Sable er één in het bijzonder uit: ;Run That Town&;, een digitaal spel, ontwikkeld door Leo Burnett in Sydney voor het Australische Bureau van Statistieken. Met data van de 2,500 postcodes die Australië heeft, laat het spel zien wat het effect is van de bouw van een vliegveld, casino of gevangenis in een stad. Het doel was mensen de relevantie te laten voelen van data. De jury zocht naar werk dat &;saaie&; persoonlijke gegevens levend maakt.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Vijf van de zes gouden Leeuwen gingen naar overheids- of non-profit-organisaties. Daar is discussie over geweest in de jury, mede vanwege de regel dat niet-commercieel werk geen Grand Prix mag winnen, omdat het bedenken en ontwikkelen van niet-commerciële/charitatieve/overheids-uitingen zoiets is als een tenniswedstrijd spelen zonder net; er is vaak meer creatieve vrijheid mogelijk.

Dit zijn de overige 5 gouden Leeuwen:

National September 11th Memorial & Museum/

SOS SMS Mexican Red Cross/Grey Mexico

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Reviving Legends, Japan Sport Council/Dentsu Tokyo

Twin Souls, Charitable Foundation &;Change One Life&;/Y&R Moskou

EA Sports Madden Giferator: an art, copy & code project with Google, EA Sports, Grow Norfolk/HEAT San Francisco/Google Creative Partnerships Mountain View

Behalve 6x goud reikte de jury 10x zilver en 12x brons uit.

De Creative Data Lions maken deel uit van de Innovation Lions, die naast de reguliere Cannes Lions worden uitgereikt, net zoals de Lions Health.

Lees meer over het 62ste Cannes Lions festival in het .

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in