Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne #LikeAgirl wint PR Grand Prix in Cannes

Debat over creativiteit in branche laait weer op in Franse badplaats
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het was een winnaar die op instemming mocht rekenen, de campagne voor het merk Always van Procter & Gamble. Het won de PR Grand Prix in Cannes. Tegelijkertijd was deze winnende pr-campagne ook stof voor debat over creativiteit in de pr-branche.

related partner content for mobile comes here

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Volgens PR-juryvoorzitter Lynne Anne Davis van FleishmanHillard is 2015 een doorbraakjaar in Cannes. Nog nooit waren er zoveel pr-inzendingen (2000). Belangrijker nog, volgens Davis: de helft van die inzendingen kwam van pr-bureaus, een stijging van 30 procent in 2013 en 40 procent in 2014. De creativiteitskloof tussen pr-bureaus en andere creatieve bureaus is volgens Davis gedicht.

PR is volgens haar zo veel meer ‘sophisticated’ geworden en goed gepositioneerd om conversaties te managen: ‘Audiences have never been as accessible but never been more distracted, and the way PR can break through in a fragmented world is very distinct.’

Mondjesmaat

Er is wel wat op de woorden van Davis af te dingen, ook vanuit Nederlands perspectief. Nederlandse pr-bureaus hebben zich mondjesmaat laten zien, dit jaar stuurden alleen Ketchum Amsterdam ( DJ Stamps voor PostNL) en Het PR Bureau (Vodafone First Concert) campagnes in.  

Ook is de winnende campagne volgens critici nou niet bepaald een signaal van oorspronkelijkheid van de pr-branche. MSL speelde als pr-bureau weliswaar een erg belangrijke rol, het aanvankelijk idee was afkomstig van creatief bureau Leo Burnett.

Misschien dat de van jurylid  Sebastian Stepak van MSL Polen troost bieden. Hij prees juist de samenwerking en integratie van een creatief bureau en de pr-inbreng van MSL. Zonder inbreng van beide was de winnende campagne er niet gekomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in