Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese aanpak lawaai tv-commercials

Een werkgroep binnen de EBU (de publieke omroepen in Europa) wil het lawaai van tv-commercials aanpakken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De EBU werkt aan een gezamenlijke geluidsnorm. Ook commerciële zenders in Nederland, zoals RTL en SBS, willen zich aan de nieuwe afspraken gaan houden. Dat melden de GPD-bladen. Het indringende geluid van commercials, trailers en jingles is al sinds jaar en dag een bron van irritatie voor veel kijkers. Veel mensen grijpen meteen naar de afstandsbediening zodra de reclameblokken beginnen.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe norm moet al binnen enkele maanden van kracht zijn, belooft Richard van Everdingen, die zitting heeft in de speciale 'luidheidscommisie' van de EBU. De Vea wijst erop dat er vooral kwaliteitsverschillen zijn tussen de apparatuur waarmee omroepen en reclamemakers werken. Verschil in volume tussen programma's en spotjes is er volgens de vereniging niet of nauwelijks.

Bij de omroepen zijn de klachten bekend. RTL krijgt er wekelijks minstens een binnen, zegt woordvoerster Ariaen de Jong. 'Het geluid van de commercials is wat decibellen betreft echt niet harder dan het volume van programma's. Wel kunnen kijkers het geluid van spotjes harder beléven doordat het geluid gecomprimeerd is.'

Bron: GPD.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in