Overslaan en naar de inhoud gaan

EC versoepelt regels tv-reclame

De Europese Commissie is het eens geworden over soepelere regels voor tv-reclame. Zenders mogen voortaan zelf bepalen op welke manier ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De oude eis dat er minimaal twintig minuten tussen twee blokken moeten zitten, wordt afgeschaft. De maximale reclametijd per uur blijft staan op twaalf minuten.

related partner content for mobile comes here

De regels maken onderdeel uit van een pakket maatregelen onder de naam ‘Television without Frontiers’, dat een antwoord moet bieden op de opkomst van nieuwe reclametechnieken en media zoals tv-on-demand.
De commissie stelde ook regels op voor splitscreen advertising, virtuele en interactieve reclame. Nationale regels ten aanzien van die reclametechnieken zullen vervallen en worden vervangen door Europese. De commissie beoogt hiermee de Europese mediamarkt gelijk te schakelen, zodat bedrijven in alle lidstaten aan dezelfde regels dienen te voldoen.

Verantwoordelijk commissaris Viviane Reding: ‘Momenteel is er in Europa op dit terrein sprake van een absolute anarchie. Er is meer uniformiteit nodig om de Europese interne markt op dit terrein beter te laten werken en de televisie-industrie meer kansen te geven.’
Reding heeft volgens ANP gisteren van de voltallige EC gedaan gekregen dat nieuws- en actualiteitenuitzendingen, documentaires en kinderprogramma's gevrijwaard zullen blijven van productplacement of productpromotie. Verder komt er een verbod op productplacement voor tabak, alcohol, medicijnen en goederen die specifiek op minderjarigen zijn gericht. Ook zouden films, nieuwsuitzendingen en kinderprogramma's pas na 35 minuten onderbroken mogen worden door reclame.

In alle EU-lidstaten dient een nationale toezichthoudende instantie, zoals het Nederlandse Commissariaat voor de Media, daarop toe te zien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in