Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is het Communicatieboek van het Jaar 2014

Jury kiest 'Bouwen aan organisatie-identiteit’ van Tibor van Bekkum
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bouwen aan organisatie-identiteit van Tibor van Bekkum is uitgeroepen tot Communicatieboek van het Jaar 2014. Een onafhankelijke jury koos het het boek &;omdat dit het meeste bijdraagt aan de ontwikkeling van het vak&;.

related partner content for mobile comes here

De prijs Communicatieboek van het Jaar wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt, met als doel publicaties met meerwaarde voor het vak meer onder de aandacht van vakgenoten te brengen.

De jury roemt Van Bekkum omdat hij in zijn boek &;het merkdenken op een toepasbare wijze koppelt aan andere communicatiegebieden, zoals reputatie, identiteit en corporate management&;. Ook wordt Bouwen aan organisatie-identiteit een degelijk boek genoemd, dat tegen organisatiekunde aanschurkt. &;Het biedt vakinhoudelijke verdieping aan praktijkmensen. Het is dan ook een pre dat de schrijver vanuit zijn werkpraktijk dagelijks met deze materie te maken heeft, hij staat als het ware met de poten in de modder.’

De prijs voor Tibor van Bekkum is een interview in Communicatie, in het eerste nummer van 2015.

Shortlist 

De jury koos het boek van Van Bekkum uit een shortlist van 3 boeken. Naast de winnende publicatie waren dat Communiceren in tijden van crisis, door Jeroen Wils (uitgeverij LannooCampus) en Effectief opiniestukken schrijven. Aandacht voor uw zaak in 10 stappen, door Arnold Vonk (Den Haag Opiniestukken). Deze drie boeken scoren het hoogst op de drie belangrijkste criteria: is het boek vernieuwend?; draagt het boek bij aan het vak?; is het boek praktisch toepasbaar? 

Het boek scoort volgens de jury erg goed met praktische toepasbaarheid. De jury: ‘Opinieschrijven is eigenlijk iets dat ieder communicatieprofessional gewoon moet kunnen, maar niet iedereen kan het. Dit is een waardevol boek vanwege de praktische toepasbaarheid. In combinatie met framing krachtig, met een goede kijk op hoe je iets op kunt schrijven, maar ook richting kunt geven aan je vak.’

Het boek is waardevol omdat de schrijver veel aandacht besteedt aan de integratie met sociale media. Iets wat in andere boeken nog te weinig naar voren is gekomen. Voor de Nederlandse communicatieprofessional echter minder van praktisch nut, vanwege de overwegend Vlaamse voorbeelden.

De jury

Naast Rocco Mooij (hoofdredacteur Communicatie, voorzitter) bestaat de jury uit Piet-Hein Coebergh (Lector PR & Social Media Hogeschool Leiden en Coebergh PR), Gonda Duivenvoorden (programmamanager communicatie bij SRM en Brainwork Communicatie), Jan-Jelle van Hasselt (Wit Communicatie) en Ron van der Jagt (voorzitter Logeion en partner bij de Reputatiegroep).

Doel van de prijs

Er worden veel boeken geschreven over communicatie, maar de ene publicatie verdient meer aandacht dan de andere. Dat is dan ook het doel van deze prijs: publicaties met meerwaarde voor het vak meer onder de aandacht van vakgenoten brengen. Hoe? Een onafhankelijke jury leest de beste boektitels die tussen oktober 2013 en oktober 2014 zijn uitgekomen (de longlist van 10 titels die de onafhankelijke redactie van Communicatie heeft samengesteld), en kiest hieruit een winnaar.

De longlist:

  • Het strategisch communicatieframe. Praktische methode voor strategieontwikkeling. Betteke van Ruler en Frank Körver. Adfo Groep
  • Denk niet aan een roze olifant. De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing. Sarah Gagestein. Haystack
  • Communicatief leiderschap. Succesvol communiceren in organisaties. Conny de Laat en Erik Reijnders. Van Gorcum
  • Change the Script. Theo Hendriks. A.W. Bruna
  • Bouwen aan organisatie-identiteit. Sturen op waardecreatie, reputatie en verandering met het corporate merk. Tibor van Bekkum. Adfo Groep
  • Effectief opiniestukken schrijven. Aandacht voor uw zaak in 10 stappen. Arnold Vonk. Den Haag Opiniestukken
  • Handboek Public Affairs. Frans van Drimmelen. Prometheus Bert Bakker
  • Stop met communiceren! Harrie van Rooij. Adfo Groep
  • Communiceren in tijden van crisis. Jeroen Wils. LannooCampus
  • Het fundament. Het vak communicatie in 5 vragen en antwoorden. Gerald Morssinkhof. De Communicatiepraktijk
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in